Byggaren 1
Bakdörrarna låser i 90 graders öppning men inte n
är de öppnas i 180 grader. Sex lastsäkringsöglor i golvet och fyra i midjehöjd. Skjutdörren på höger sida är smal och mellanväggen stjäl cirka 15 centimeter av öppningen. Insteget är bra till en komfortabel förarplats men där tvåsitssoffan är oanvändbar för mittpassageraren. Men, som nedfälld bidrar mittplatsen till goda arbetsytor. Instrumentgruppen, synlig ovanför ratten, är bäst i klassen. vilken är justerbar åt två håll. Tyvärr är den tillplattad i över- och underkant. Med nästan tre och ett halvt rattvarv snurrar ratten friskt och man förlorar lätt kontakten. En ratt skall vara rund, och därmed basta. Reglagen och manövertangenterna är tydligt markerade och belysta. Blinkers och ljusomkopplare till vänster under ratten och spol- och torkarfunktioner till höger. Tangenterna på rattekrarna för stereo och telefonstyrning är små och tangenterna för farthållaren är gömda under ratten till vänster. Idiotiskt. P-bromsspaken har ersatts av en lättmanövrerad elektrisk in- och urkoppling. Reglageratten för den mjukt arbetande åttastegade automatlådan är välplacerad och lättanvänd. Det går även att växla manuellt med paddlar under ratten. Mitt på panelen finns en 8-tums informationsdisplay för förarhjälpmedel, radio-, telefon- och navigation. Nya Partner kan utrustas med en mängd moderna elektroniska hjälpmedel. Antingen som standard eller som tillval. Vi saknade en av de i vårt tycke bästa innovationerna. Nämligen en överlastindikator som mäter lastens tyngd och även axelbelastning. Värmen-ventilationen fungerade tillfredsställande med en tvåzons klimatanläggning för Pro+ som standard. En Webasto tillsatsvärme är tillval. Förar- och passagerarkrockkudde, liksom sidokrockkuddar, är standard i Pro+. I höjdled justerbara fästen för bältena saknas på ytterplatserna. Akustisk bältesvarnare enbart på förarplatsen. I övrigt bra innerbelysning med riktade kartläsningslampor. Sikten är bra framåt med undantag av att vindrutestolparna stjäl sikt i kurvorna. Backspeglarna saknar vidvinkelspeglar i botten. Tanken är väl att de skall ersättas av en backkamera samt parkeringsradar fram och bak inkluderande dödavinkelnvarnare. Peugeot Partner Pro+ L1 Blue HDI 130 EAT8 S&S Pris, inkl. moms: 314 875 kr. Fordonsskatt: 3 709 kr. Garantier: Nybil, 3 år eller 10 000 mil. Rost, 5 år. Lack, 3 år. Elektronik, nej. Motor: Diesel. Rak 4 cyl. 16 vent. 2 överliggande kamaxlar. 1 499 cm3. Turbo. Partikelfilter. Max effekt, 96 kW/130 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment, 300 Nm vid 1 750 v/min. Miljö: Euro 6,2. Koldioxidutsläpp, Testcykel NEDC, 114 g/km. Testcykel WLTP, 160 g/km. Bränsleförbrukning: Testcykel NEDC. Blandad körning, 4,3 l/100 km. Landsvägskörning, 4,2 l/100 km, Stadskörning, 4,6 l/100 km. Testcykel WLTP. Blandad körning, 6,1 l/100 km. Låg, 6,7 l/100 km. Medium 5,7 l/100 km/tim. Hög 5,3 l/100 km. Extra hög, 6,8 l/100 km. Byggarens snittförbrukning med maxlast, 6,0 l/100 km. Bränsletank 50 liter. AdBlue-tank, 17 liter. Prestanda: 0–100 km/tim, Byggarens provbil, ca 13,0 sek. Full last, ca 15,5 sek. Toppfart, 183 km/tim. Mått och vikter: Längd/bredd/höjd 440,3/184,8 (210,7 med speglar)/188,0 cm. Axelavstånd, 278,5 cm. Lastvolym, 3,3 m3, 3,8 med genomlastningslucka. Tjänstevikt/ maxlast/släp, 1 554/826/1 000 kg. I motorrummet är det svåråtkomligt, eftersom motorn ligger lågt i utrymmet. Alla kontroller och påfyllningar är dock åtkomliga och väl markerade. Ingen stänkplåt under motorn. Skjutdörren på höger sida har en smal öppning och mellanväggen stjäl cirka 15 centimeter. Bakdörrarna spärrar i 90 graders öppning, men inte i 180 grader. Golvet har en plastmatta med sex öglor. I Pro+ dessutom fyra öglor i midjehöjd. Nederdelen av sidoväggarna är klädda med plast från fabrik. Överdelen är eftermonterade med laminat. Taket är plåtrent. Med lätt last, är den korta Partnern personbilslik i fjädring och dämpning med god komfort och riktningsstabilitet. Med maxlast, som var höga 826 kg, är komforten fortfarande hög, men bilen blir instabil och sen i reaktionerna på rattutslag. Antisladdsystemet minimerar riskerna. På lösgrus får den framhjulsdrivna bilens antispinnsystem arbeta hårt. Detsamma vid start i backe. Partner finns även med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Merkostnaden för 4x4 är 143 750 kronor, inklusive moms. Går enbart att kombinera med manuell växellåda. Motorn är en höjdare. Med 96 kW/130 hk ger den goda prestanda med hög körbarhet och utmärkt segdragning, utom från låga varv vid start. Vad motorn går för illustreras av att Byggarens snittförbrukning med last upp till totalvikten 2 380 kilo var låga 0,6 liter per mil. Ljudnivån har en dragning åt det låga hållet. Vid 110 km/tim mätte vi upp 68 decibel på åttans växel vid ca 2 000 varv. Vid 90 km/tim fick vi 65 decibel på femmans, sexans, sjuans och åttans växlar. Vid 70 km/tim, 63 decibel på sjuan och åttan, 64 på femman och sexan och 65 på fyran. Det är alltså däcken och vindbruset, inte motorljudet, som står för oljudet. 26 byggaren 7 2019