Fokus Solskydd 1
INTER V JU Jonas Malmquist, verkställande direktö
r på Miljöma Miljöma erbjuder måttillverkade solskyddsprodukter, från det enkla till det mer exklusiva, alltid med fackmannamässig kvalitet. Jonas Malmquist, verkställande direktör på Miljöma. Foto: Miljöma. 3. Vad är de största utmaningarna för dig som solskyddsföretagare när det gäller hållbarhet? Lokalt i det konkreta arbetet och i relation till kunderna? – Eftersom de flesta av våra produkter innehåller aluminium, som i sin tur innebär stora miljövinster när de återvinns, kan vi sakna att inte veta mer om aluminiumet i produkterna. Vi önskar att leverantörerna blir bättre på att informera om det. Utmaningen i relation till kunderna är att få kunden att förstå att ju längre livslängd produkten har desto bättre hållbarhet har den – både för miljön och ekonomin. Det är viktigt att inte bara se på pris utan även på livslängd och funktion. Solskydd som reflekterar ljus och värme optimalt. Bild: Luxaflex®/Verosol. 1. Har ert hållbarhetsfokus utvecklats eller förändrats de senaste åren? I så fall hur? – För oss är det viktigt att bredda begreppet hållbarhet, att utöver miljö även inkludera social- och ekonomisk hållbarhet. Genom våra produkter bidrar vi med minskning av kylbehovet med 50 procent eller mer med utvändiga solskydd, vilket ger stora energibesparingar. För att sälja rätt produkter till våra kunder och att produkterna används på rätt sätt krävs kunskap. Därför är vi även noga med att utbilda alla i företaget. 2. Märker ni att era kunder fokuserar mer på hållbarhetsfrågor? I så fall hur och hur kan ni möta upp? – Det har blivit större fokus på energihushållning under vintern. Kunderna är mer pålästa och ställer frågor om hur man kan hindra värmen från att läcka ut. Nu när det går mot en varmare årstid är det många som frågar om hur de kan förhindra värmeinstrålning på bästa sätt. Många kunder uppmärksammar även när det finns återvunnet material i textilier och frågar om var produkten är tillverkad. 4. Vilka hållbarhetsaspekter tror du kommer att påverka solskyddsbranschen och dess kunder framöver? Vilka utmaningar eller möjligheter står branschen inför? – Branschen behöver satsa mer på serviceavtal. Ett serviceavtal gynnar alla parter: brukare, fastighetsägare och solskyddsföretag. Vi behöver även bli bättre på att informera om fördelarna med automatisering. Att automatisera solskyddet gör att det fungerar optimalt samt förlänger livslängden tack vare att det används på korrekt sätt. u Solskydd i hållbar väv. Bild: Luxaflex®/Verosol. 52 FOKUS SOLSKYDD 2023