Fokus Solskydd 1
INTER V JU Agne Andersson, affärsutvecklare på Al
medahls Almedahls startade sin textilproduktion redan 1846 och har idag tre affärsområden; solskyddsväv, offentlig miljö och inredning med Almedahls Home. Agne Andersson, affärsutvecklare på Almedahls. Foto: Almedahls. Tillverkningsprocessen är personalkrävande eftersom det mänskliga ögat behövs för att säkerställa bästa kvalitet i alla led. Foto: Almedahls. 1. Har ert hållbarhetsfokus utvecklats eller förändrats de senaste åren? I så fall hur? – Vi gjorde en strategisk satsning på hållbarhet redan i slutet av 90-talet, flera år innan begreppet var etablerat på marknaden. Vårt mål är att leda utvecklingen inom hållbarhet och miljö. Vi har bland annat utvecklat ett cirkulärt hållbarhetsprogram med fem gröna processkontrollpunkter; Five Zero Green. Programmet är nollvisioner vi siktar mot tillsammans med våra samarbetspartners i leveranskedjan för att ha hållbara produktionsprocesser och produkter. Almedahls produktion är CO2–neutral och vi klarar samtliga relevanta krav i FN:s Agenda 2030 för en hållbar utveckling. 2. Märker ni att era kunder fokuserar mer på hållbarhetsfrågor? I så fall hur och hur kan ni möta upp? – Det finns en stor efterfrågan på miljöprodukter, samtidigt blir det allt svårare för kunden att avgöra vad som egentligen är miljövänligt och hållbart. Hos Almedahls kan den miljömedvetna kunden känna sig trygg, vi har bland annat marknadens första fullt ut cirkulära plattform med textilier för offentlig miljö. Alla Almedahls vävar har bästa miljövärden. 3. Vad är de största utmaningarna för dig som solskyddsföretagare när det gäller hållbarhet? Lokalt i det konkreta arbetet och i relation till kunderna? – Almedahls har arbetat med hållbar utveckling i mer än 30 år. Vi har skapat ett unikt avtryck som vi förmedlar till våra kunder via SoMe, webb, nyhetsbrev och kundbesök. Den största utmaningen är att göra kunden medveten om skillnaden mellan en kommersiell märkning och hållbarhet i ett större och längre perspektiv. Våra produkter håller långt mer än dagens krav tack vare att vi ser till helheten på ett annat sätt än marknaden i övrigt. 4. Vilka hållbarhetsaspekter tror du kommer att påverka solskyddsbranschen och dess kunder framöver? Vilka utmaningar eller möjligheter står branschen inför? – Vår bransch står inför en stor utmaning gällande hållbarhet men har samtidigt en otrolig möjlighet om vi fokuserar på produktens klimatavtryck, produktens effekt och energibesparing. Solskydd är idag den enda lösning som går att eftermontera i fastigheter för att minska CO2–utsläpp. Detta är en enorm affärsmöjlighet för vår bransch och en stor miljövinst i vår väg till gröna fastigheter. u 54 FOKUS SOLSKYDD 2023