Spaniens ansvarige för järnvägsinfrastruktur Adif
kommer att utveckla ett pilotprojekt som använder teknik för ett automatiskt system för att ändra hjulaxelbredden på godstågsvagnar för olika spårvidder vid gränsövergångar. Ett motsvarande avtal undertecknades mellan Ukrainska Järnvägar och Adif. FOTO: ADIF Banbrytande samarbete förändrar tågresandet: Spanien och Ukraina utvecklar framtidens järnväg Detta banbrytande samarbete offentliggjordes genom ett Memorandum of Understanding (MoU), undertecknat av Adifs president, Ángel Contreras, och Ukrzaliznycjas styrelseordförande, Jevgen LjaĆĄcenko. Initiativet är ett resultat av en ukrainsk delegations besök i Spanien, där den fick insikter i Adifs ledande europeiska höghastighetsnät och erfarenheter av infrastrukturhantering. AV MARKKU BJÖRKMAN NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2024 M ålet med partnerskapet är att genomföra och testa ett pilotprojekt i Ukraina som använder den spanska teknologin för ett automatiskt system för godstransport med variabel spårvidd. Adif har sedan länge arbetat med att utveckla denna innovativa lösning, som möjliggör för godsvagnar att korsa länder med olika spårvidder genom att axlarna automatiskt justerar sig. Detta förväntas minska transporttider och relaterade kostnader betydligt. á 27