Spårvägens planerade sträckning i Uppsala. "Vi sö
ker en samarbetspartner med stor erfarenhet av att hantera liknande projekt" Ä 38 ntligen har det blivit dags att hitta en utförare av det här stora och viktiga projektet. Spårvägen kommer tillsammans med utbyggnaden av järnvägen ge oss pålitliga och smidiga kommunikationer och skapa jobbtillfällen i hela regionen, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande. Det första steget av upphandlingen är en så kallad prekvalificering, där företag som är intresserade av att utföra det stora arbetet får anmäla intresse. Därefter granskas företagen och de som lever upp till kraven får lämna konkreta anbud under det ordinarie upphandlingsförfarandet. Anbudsperioden börjar i mitten av maj. – Intresset har varit jättestort från företag i hela Europa. Vi söker en samarbetspartner med stor erfarenhet av att hantera liknande projekt med mycket hög komplexitet. Vi behöver känna oss trygga med att vår framtida samarbetspartner har förmåga att bland annat bygga spårväg i en befintlig stad med tydlig styrning mot att spårvagnarna ska rulla senast 2029, säger Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör på Uppsala kommun. Befolkningsprognoser visar på en fortsatt stadig tillväxt för Uppsala. Regionen är en av Europas mest expansiva regioner och beräknas ha 330000 invånare år 2050. År 2050 beräknas 100 000 människor resa längs spårvägssträckan varje dag. Det stora antalet resenärer gör att spårväg bedöms som det mest lämpliga alternativet, helt enkelt för att det skulle bli för trångt på gatorna med andra trafikslag. Spårvägsinvesteringen har också av andra skäl visat sig vara det mest kostnadseffektiva alternativet när kollektivtrafiken behöver förstärkas i södra delarna av Uppsala. Spårvägssträckan blir totalt 17 NORDISK INFRASTRUKTUR nr 3 2024