Marknad Göteborg 1
INTERVJU MED INTERNATIONELL BLICK Niklas Delerjsö
är verksametschef för Move to Gothenburg som strävsamt arbetar med att locka talanger och kompetens till Göteborgsregionen, i nära samarbete med stad och region, näringsliv, och akademi. TEXT : DAVID JOHANSSON FOTO: PRESSBILD Trots att Niklas Delersjö idag kallar halländska Åsa sitt hem nu för tiden är han född och uppvuxen i Mölndal och har bott stora delar av sitt liv i Göteborg. — Jag har alltid varit intresserad av platser, och hur en plats kan utvecklas. Karriären inleddes med ett sommarjobb på Göteborg & Co, stadens officiella destinationsbolag, och efterföljande höst påbörjade han en utbildning vid Handelshögskolan i Göteborg, som bestod av kurser i turism, evenemang, marknadsföring, och ekonomi. En förkärlek till havet förde honom senare hela vägen till Australien, också på grund av att Niklas sett hur duktiga man är på evenemang där nere. — Jag ville uppleva någonting nytt och avsluta mina studier med en master, så jag flyttade ned dit för att läsa event management 2004. När jag kom hem hade jag en examen och en nyfunnen kärlek till surfing, som jag hållit på med ända sedan tiden i Australien. Hemma i Sverige och Göteborg hamnade Niklas av en slump på Venture Cup, en tävling för affärsplaner, som också är en organisation som hjälper personer förverkliga sina affärsidéer. — De sista två åren var jag regionchef för Venture Cup Väst, och älskade att vara i de där miljöerna, där man såg hur idéer förverkligades och man fick möjlighet att hjälpa andra med deras ambitioner. Det var en spännande plattform som finansieras av både offentliga och privata aktörer, i samarbete med akademin. Nästa steg i Niklas liv lutade mer åt det han faktiskt var utbildad till, när han fick jobb på det som kallades Näringslivsgruppen inom Göteborg & Co, sitt gamla sommarjobb. — Det var som en organisation inom organisationen. Här fanns stad, region, akademi, och näringsliv som både finansierade och aktivt medverkade när vi jobbade med att främja Göteborgsregionens konkurrens- och attraktionskraft. Mina ansvarsområden var närlingsliv där fokus låg mycket på innovation och entreprenörskap. Andra områden som drevs av kollegor var utbildning och forskning samt kultur och evenemang. I min roll stöttade jag organisationer och projekt med både finansiering och rådgivning samt drev viktiga frågor för att utveckla regionen inom mina ansvarsområden. Här någonstans landar Niklas i det som han tidigare nämnt varit viktigt — platser och hur man kan jobba för att utveckla dessa. Att skapa förutsättningar för exempelvis en region att utvecklas. Det var också här som Niklas tillsammans med sina kollegor började nysta i vad som attraherar kompetens till en plats och hur man kan bli bättre på att ta emot den kompetensen. Vid den här tiden rekryterades vanligtvis kompetens från andra länder främst till högre managementpositioner och forskartjänster. Behovet att rekrytera högutbildad kompetens till bredare positoner fanns inte i någon större utsträckning. — Jag fick uppdraget att projektleda en förstudie, där vi tillsammans med många olika arbetsgivare och aktörer från stad och region tittade på hur vi rent konkret kunde göra det enklare för kompetens att komma till Göteborgsregionen, men också vem som bär ansvaret. Vi landade i att det är ett gemensamt ansvar för offentliga och privata aktörer men också att nyttan som skapas i en gemensam satsning vida överstiger det var och en kan göra på egen hand. Förstudien resulterade i en konkret handlingsplan för att attrahera och ta emot internationell kompetens till Göteborgsregione, och Niklas blev tillfrågad att leda arbetet. Ett beslut fattades att använda Västsvenska Handelskammaren som plattform, eftersom de varit med och initierat arbetet samt var en neutral part med stora kontaktytor i hela Västsverige. — Alla parter var överens om att det var viktigt att vara snabbfotade och skapa tryck gentemot politik och myndigheter. Västsvenska Handelskammaren blev en perfekt plattform för det arbetet, samtidigt som staden genom Business Region Göteborg varit en mycket viktig och aktiv part sedan start med personella resurser med i verksamheten. Det som startade som ett projekt 2016 blev tre år senare en långsiktig verksamhet och drivs idag som en egen organisation, även om hemvisten fortfarande är på Västsvenska Handelskammaren. Handelskammaren tillsammans med Business Region Göteborg, Astra Zeneca, Västra Götalandsregionen, Chalmers, Volvo Group, CEVT, Göteborgs Universitet och SKF är huvudpartners och utgör motsvarigheten till styrelse. 14 Göteborg