Marknad Göteborg 1
INNEHÅLL Chefredaktör och ansvarig utgivare Jonas
Källgren jk@hkm.se Medverkande i detta nummer: Carl Bodin Svensk David Johansson Malkolm Landréus Pelle Tamleht Teodor Stig-Matz Ulf Hjelting Brand Manager Linda Liljegren 073-227 56 80 ll@hkm.se Annonsförsäljning Magnus Linnemyr ml@hkm.se 070 999 37 34 Rasmus Winblad rw@hkm.se 070-638 01 82 Omslagsfoto Pressbild / Move to Gothenburg CEO Stefan Hallenius 0704 83 59 47, sh@hkm.se Grafisk produktion HKM Publishing AB Tryck Stibo Marknad Öresund HKM Publishing AB Norra Strandgatan 10 252 23 Helsingborg www.hkm.se Vill du prenumerera på denna tidning så skicka ett mail till prenumerera@hkm.se 6 Nyheter 14 Niklas Delersjö - Leder Move to Gothenburg 20 Hamburgarens död… eller? 22 Detta kan lyfta bopriserna 2024 26 Ulf Lundell har inte firats tillräckligt 28 Medier, reklam och PR 30 Krognyheter 32 The Monk at 46 34 Ingemar Perstad - en krönika 36 Test: Volvo EX30 38 Test: Renault Espace 39 Test: Mitsubishi Colt 40 48h i Gdansk 44 Travelista 46 Ny teknik Nu vänder det När jag skriver det här är det två dagar kvar tills dess att Riksbanken sätter sig ned för årets sista penningpolitiska möte. Förhoppningsvis är det då också dags för den sista räntehöjningen för den här gången, för att det blir något annat än en räntehöjning vågar jag inte hoppas på. Hursomhelst, facit har ni när detta skrivs. Att det vänder åt rätt håll efter det verkar i alla fall de flesta bedömare vara överens om. Oaktat konjunkturen är stora delar av den svenska arbetsTrycksak 5041 0004 marknaden fortsatt glödhet, och många branscher upplever att svårigheter att rekrytera rätt kompetens är det enskilt största hindret för framtida tillväxt. I alla fall i de branscher som inte behöver oroa sig för den nya cutoffen på 27 360 kr/månad när icke EU-medborgare söker arbetstillstånd. För de företagen kan initiativ som Move to Gothenburg spela en avgörande roll i sökandet efter talanger till branscher där man numera rekryterar världen 4 Göteborg över. Move to Gothenburg har ett väldigt tydligt uppdrag: att attrahera utlandsbaserad kompetens till Göteborgsregionen och ta emot den på bästa sätt. Niklas Delersjö sitter vid rodret och är på omslaget till det här numret av Marknad Göteborg. Missa inte den intervjun. Men som vanligt är det inte allt, missa till exempel inte vårt test av nya Volvomodellen EX30. Kommer det att bli bilen som rycker upp Volvos elbilssatsning? Läs så får du se. När vi ändå talar motor - missa heller inte biljournalistisk-legendaren Ingemar Perstads krönika. Trevlig läsning! // Jonas Källgren Chefredaktör Marknad Göteborg Göteb 30 39 20 S E V A R N Ä E M N K T