Cirkulera 1
Cirkulera Ledaren
Cirkulera Smått & gott
Cirkulera Baka en god paj
Cirkulera Bonden och biogödsel
Cirkulera Tema: Biogas
TEMA: BIOGAS Stabil framtid för biogasbilar Markn
aden för biogasbilar har varit som en berg- och dalbana de senaste åren. Men framtiden ser stabil ut, berättar Gunilla Björk på VW Personbilar i Västerås: – Fördelarna med att köra biogasbilar är många, säger hon. P å Möller bil i Västerås står polerat skinande personbilar uppradade för försäljning. De flesta av dem drivs på traditionella drivmedel, men ända sedan 2010 har även biogasbilar gått att köpa här: – Den allra första biogasmodellen vi hade här på Möller var en Volkswagen Passat, minns jag. Den sålde vi enormt mycket av, berättar säljaren Gunilla Björk när Cirkulera hälsar på. Med 30 år som bilförsäljare har Gunilla kunnat följa en bransch som har genomgått en mängd olika förändringar. Inte minst under det senaste årtiondet, då flera nya drivmedel på allvar har börjat utmana bensin och diesel i kampen om bilköparna. Marknaden för biogasbilar har varit lite av en berg- och dalbana under 10-talet, berättar Gunilla Björk. Från en explosionsartad start i början av årtiondet, till en dipp kring år 2014 – till en stabil försäljningsnivå i skrivande stund. – I början gick det väldigt bra för biogasbilar, delvis på grund av att de hade ett fördelaktigt förmånsvärde som tjänstebil. 2014 dök andrahandsvärdet, men nu ser vi en stabil marknad där biogasbilar tillverkas på nytt, säger hon. Anledningen till dippen i mitten av 10talet beror enligt Gunilla Björk delvis på att bilköpare blivit osäkra på hur bra biogas kommer att stå sig i längden när andra BONUS MALUS SÅ FUNGERAR DET: 14 – Vi kommer att få se en palett av olika bränslen, säger Gunilla Björk. alternativa drivmedel slåss om uppmärksamheten: – Det har hänt väldigt mycket inom branschen på sistone, och det gör att vissa köpare kan känna sig oroliga inför framtiden. Vissa kunder känner en osäkerhet kring hur andrahandsmarknaden för deras bilar kommer att se ut, säger hon. Det fanns andra skäl som bidrog till att försäljningen av biogasbilar tillfälligt bromsades upp för några år sedan. Från Det så kallade Bonus-malussystemet omfattar nya lätta fordon av fordonsår 2018 eller senare, som registrerades den 1 juli 2018 eller senare. Poängen med systemet är att premiera bilar med låga utsläpp med bonus, och höja skatten på bilar med högre utsläpp. Miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid på upp till 60 g/km, premieras med en bonus med maximalt 60 000 kronor. För bensin- och dieseldrivna fordon tas däremot en förhöjd fordonsskatt (malus) ut under de tre första åren och med den 1 september 2017 måste alla nya fordonstyper inom EU godkännas enligt en särskild körcykel för mätningar av drivmedelsförbrukning och koldioxidutsläpp. Denna körcykel går under namnet WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), och har inneburit en tidskrävande omställning för världens tillverkare av biogasbilar. Men omställningen är nu genomförd, och Gunilla Björk ser ett förnyat intresse för biogasbilar: – Marknaden ser ljus ut nu, tycker jag. Vi inom Volkswagen Sverige har till exempel en orderbank på 2 100 nya biogasbilar, säger hon. Många kunder frågar hur stor skillnaden i pris är mellan bensindrivna bilar och biogasbilar. Svaret, enligt Gunilla Björk, är att nyproducerade biogasbilar idag ligger på en prisnivå som är cirka 30 000 kronor dyrare. Men samtidigt är bränslet billigare, och skillnaden jämnas dessutom ut av det så kallade ”Bonus Malus”-systemet (se faktaruta nedan): – Fördelarna med att köra biogasbilar är många, inte minst för miljön. Vi ser nu en stabil framtid för biogasbilar. Sannolikt kommer vi ha en marknad i framtiden där många olika drivmedel får plats, säger Gunilla, och lägger till: – Vi kommer att få se en ”palett” av olika bränslen. l TEXT: JON FORSLING FOTO: PER GROTH från det att fordonet blir skattepliktigt för första gången. Detta görs enligt Transportstyrelsen för att öka andelen miljöanpassade fordon och bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Bonus malus-systemet är tänkt att komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan. KÄLLA: TRANSPORTSTYRELSEN CIRKULERA #2 2019
Cirkulera Vi knackar på
Cirkulera Kryss & tävling
Cirkulera Sommartips
Cirkulera Hitta till ditt Återbruk