Cirkulera 1
Cirkulera Ledaren
Cirkulera Smått & gott
Cirkulera Baka en god paj
Cirkulera Bonden och biogödsel
Cirkulera Tema: Biogas
TEMA: BIOGAS Miljözoner införs i Stockholm Biogas
drivna bilar kan få ett uppsving när de så kallade miljözonerna snart blir verklighet. Från och med februari 2020 förbjuds vissa äldre personbilar att köra på Hornsgatan i Stockholm – och fler liknande zoner kan vara på väg: – Det är klart att det här är en viktig åtgärd, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till di.se. K 16 onceptet med så kallade ”miljözoner”, det vill säga särskilda zoner i städer där vissa typer av bilar är förbjudna att köra, har varit en het politisk potatis på sistone. Nyligen blev det klart att Hornsgatan blir Stockholms första miljözon. Från och med februari 2020 kommer bara nyare bensinoch dieselbilar med så kallad euroklass 5 eller 6 köra på Hornsgatan. Klasserna kommer från EU:s reglerade utsläppskrav på luftföroreningar, och 2022 skärps kravet ytterligare då bara bilar av euroklass 6 får köra på den kraftigt trafikerade gatan som löper genom Södermalm. – Det är upp till 1 000 personer i länet som dör en förtida död varje år på grund av dålig luft och Hornsgatan är värst, så det är klart att det här är en viktig åtgärd, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) till di.se. Daniel Helldén påpekar att fler miljözoner kan införas på andra gator i Stockholm. – Om det till exempel skulle behövas på Daniel Helldén, oppositionsborgarråd Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad. Foto: Fredrik Hjerling Sveavägen så kan man i så fall införa det de tider eller dagar då halterna är som högst. Det är det vi kommer att titta vidare på som nästa del i det här, säger han till di.se. Bakgrunden till miljözoner är att regeringen förra året gav kommunerna rätt att stoppa äldre personbilar i stadskärnorna. I flera städer finns det redan idag miljözoner – men de är riktade mot tung lastbilstrafik. Men det finns kritik mot det nya systemet. I en rapport som sammanställts av trafikkontoret och miljöförvaltningen i Stockholm ser man en risk med att effekten av miljözoner blir att fler istället väljer bensinbilar – där koldioxidutsläppen är högre än hos dieselbilar. – Jag lyssnar på experterna, jag läser deras rapporter. Vad vi kan se är att vi inte klarar de uppsatta nivåer som är lagstadgade att vi ska klara av, det klarar vi inte på Hornsgatan och ett antal andra gator, det är därför som vi ska genomföra det här, säger Daniel Helldén till SR:s Ekot. l TEXT: JON FORSLING ”Hornsgatan blir Stockholms första miljözon” CIRKULERA #2 2019 Foto: Nabeel Syed
Cirkulera Vi knackar på
Cirkulera Kryss & tävling
Cirkulera Sommartips
Cirkulera Hitta till ditt Återbruk