GLAS 1
TEMA MALMÖ Viveca Rosencrantz Viveca Rosencrantz,
arkitekt på FOJAB arkitekter och infödd Malmöbo berättar: – Malmö har fram till nu varit en industriell stad som förändrats mycket de senaste åren mycket tack vare högskolan bland annat, säger hon och fortsätter. – Från att ha varit en industristad är det nu en kunskapsstad. Malmö jobbar vidare men låter spåren finnas kvar. Det finns ett erkännande en stolthet över stadens historia. Ett bra och tydligt exempel är handelsplatsen Mobilia från 1960-talet. Nya mönstermurade tegelväggar med en nästan textil karakKv Glasvasen Ville Hising, grafisk designer på FOJAB arkitekter och inflyttad från Stockholm. Han tycker att Malmö har förändrats mycket bara under de 5 år som han bott staden. Utbudet av restauranger och caféer är mycket bättre i dag och deras formgivning och design har utvecklats. Han uppskattar närheten till kontinenten och den kontinentala stämning som finns i Malmö. – Gränslandet mellan ruffigt och Ville Hising expansivt gillar jag. Blandningen sida vid sida av ny design tillsammans med övergivna hus med en trasig ruta till exempel. Det är miljöer som finns på kontinenten men som inte finns kvar i Stockholm längre och som ger en Berlinkänsla här. Jag och min flickvän använder Öresundsbron ofta för att åka över till Köpenhamn där det händer större grejer. Det är också en häftig känsla att kunna köra ner till Hamburg, Berlin eller Skagen på 3–4 timmar. Stockholm ligger långt bort från den gamla Europakänslan tycker han. GLAS 25 tär och gamla modefotografier översatta till grafisk betong påminner om en av Malmös största arbetsplatser som låg där då Malmö var ett av Sveriges ledande centra för textiltillverkning, Vad har Öresundsbron betytt för er som bor i Malmö? – Öresundsbron har betytt väldigt mycket. Vi har ett kulturellt flöde i Malmö tack vare närheten till kontinenten. Trafiken möjliggör en miljöanpassad integration även om det inte är billigt att åka över Öresundsbron. Språkskillnaden är inte ett problem för de flesta. Däremot finns det små förtretligheter i folks vardag som man måste lära sig hantera. Det gäller särskilt för dem som bor i det ena landet och jobbar i det andra. Att använda Smartphone och surfa på som vanligt när man kommit en bit ut på bron kan bli dyrt liksom att inte ha koll på skatte reglerna. Efter ett initialt stort engagemang för Öresundsintegrationen verkar intresset från politiskt håll ha falnat. Problem som uppmärksammades för tio år sedan har ännu inte åtgärdats. Synd för det finns en väldig utvecklingspotential. Det går bara lite för långsamt. Men som danskarna ofta säger: ”Hvor der en vilje er der en vej.”