Nolltretton 1
FIXA LOOKEN CASUAL HERR Kepsar City Sport (denim)
650:-, CTH Ericson (pepita) 699:-, Modehatten / Klocka Malm Watches: Airwolf, 6.990:- Malmberg / Parfym Tabac: 50 ml 139:-, 150 ml 249:-, Sandströms / Skärp AdItichi, 399:-/st Energia / Jacka och Collegetröja Fred Perry, 1.800:- och 1.200:- Noren & Englund / Kalsonger 3-pack Björn Borg, 449:- Bodyline / T-shirts Lyle & Scott 349:-/st Brothers / Chinos East West 799:- Brothers / Sneakers Dolomite, 1.695:- Butiken På Landet Familjeföretaget som ser framåt Text & Foto: Benny Nilsson År 1969 öppnade Jan och Birgit Almå sin optikerbutik Optiker Almå på Storgatan, där Sparbankshuset ligger idag. Idag, 52 år senare, driver deras son Tomas Almå tillsammans med sin fru Louise familjeföretaget vidare i nya fräscha ombyggda lokaler på Nygatan 18. Tomas har arbetat inom optikerbranschen i över 40 år. Han började med att hjälpa till i föräldrarnas butik redan som 16-åring och har varit med om företagets och branschens utveckling under alla dessa år. – Idag blir allt mer och mer kliniskt inom branschen och den tekniska utvecklingen gör att vi kan utföra mer avancerade undersökningar på plats här i butiken. Detta medför att vi kan upptäcka synproblem i ett allt tidigare stadium, vilket är bra både för vår kund och sjukvården. Ju tidigare man kan få rätt synhjälpmedel och rätt vård desto större möjlighet att man får behålla en god syn längre del av livet, säger Tomas. Idag jobbar det tio personer i butiken, varav fyra är utbildade optiker och nyligen byggde de till två helt nya synundersökningsrum och ett behandlingsrum för torra och rinnande ögon i lokalen. De har också en egen inslipningsverkstad, vilket gör att de kan fixa enkelslipade glas på en timme. – Vi strävar alltid efter att ligga i framkant vad gäller kunskap och material, sedan vidareutbildas vår personal hela tiden. Det är viktigt att kunden ska känna sig trygg hos oss och få bästa möjliga service. Vi är även miljöcertifierade och vår verkstad har ett eget reningsverk för att minimera utsläppen från vår verksamhet, förklarar Louise. Trots att det varit ett tufft år med pandemi så väljer ni att satsa? – Vi vill satsa framåt, detta är en del av vårt arv och liv och något vi älskar. Det är viktigt att vi tror på framtiden och att vi har lokala företag som vill satsa och verka lokalt så vi får en levande stad. Vi och vår underbara personal vill medverka till detta så att stadens invånare kan fortsätta att ha bra och trevliga butiker där personalen gör sitt bästa för att förgylla vardagen, berättar de båda med stolthet. Tills sist, vad gäller inom glasögon till våren? – Det är mycket plastbågar i transparanta färger, gärna pastellfärger. Även bågar i metall kommer i pastellfärger. Det kommer även större bågar i guld, metallic och rosé och vi kommer även se mer färgtoner i själva glasen i bågarna, avslutar Louise. 40 FEELING