DMH 1
EXPERTEN JURISTEN SANKTIONSHUR DAVGIFTER RÄTTSFAL
L JURIDIK K L U B BAT OCH KL AR T HÄR TAR DMH I VARJE NUMMER UPP EN AKTUELL DOM ELLER ÄRENDE I ARN SOM RÖR DIG SOM HANTVERKARE, ENTREPRENÖR OCH ARBETSGIVARE. Från knepiga avtalsbrott till nya prejudikat rörande byggnadsmetoder. Vi tar hjälp av experter för att analysera fallet och förklara konsekvenserna för dig. Vet du om någon dom som vi borde uppmärksamma? Tveka inte att kontakta oss på news@dmh.nu I juli 2014 beslutade Riksdagen att införa sanktionsavgifter för byggoch anläggningsbranschen, istället för det tidigare betydligt omständligare systemet med straffsanktioneringar, böter och långa, kostsamma utredningar. Från att tidigare ha varit en process som inkluderat polis, åklagare och tingsrätt är det nu endast Arbetsmiljöverket, och eventuellt förvaltningsrätten om ett ärende överklagas, som beslutar om sanktionsavgifter i de fall bestämmelser inte följs på arbetsplatserna. Med den nya lagen har inte DAVID LILJEFORS, REDAKTÖR DEN MODERNA HANTVERKAREN 11 2018 42 bara handläggningstiderna kortats väsentligt, fler företag har också blivit belagda med sanktionsavgifter. Och trenden är uppåtgående. Tittar vi på statistiken för de senaste åren så utdömdes sanktionsavgifter i 323 fall år 2015, 422 fall 2016, 687 fall år 2017 och 795 fall fram till september 2018. Av de ärenden som hamnat på Arbetsmiljöverkets bord så utgörs den med marginal största gruppen av överträdelser kring fallskydd, följt av ofullständiga eller saknade trucktillstånd, obesiktigade lyftanordningar och andra tekniska anordningar som grävmaskiner, fordonskranar, hissar, lingångar och kranar – och därefter brister kring trycksatta anordningar som pannor, kokkärl, brandsläckare, kylmaskiner och cisterner. YRT KAN DET BLI, OCH VEM BÄR ANSVARET FÖR ATT REGLERNA FÖLJS? DET DÖMS UT FLER SANKTIONSAVGIFTER ÄN NÅGONSIN I SVERIGE. BARA FRAM TILL SEPTEMBER I ÅR (2018) HAR ARBETSMILJÖVERKET HANDLAGT 795 ÄRENDEN, VARAV NÄSTAN HÄFTEN GÄLLDE MINDRE FÖRETAG MED 0–10 ANSTÄLLDA. HAR DU INTE FULL KOLL PÅ REGLERNA KAN DET KOSTA FÖRETAGET HUNDRATUSENTALS KRONOR. Av de företag som tilldömts sanktionsavgifter är ungefär hälften företag med 0–10 anställda, vilket kanske inte är så konstigt eftersom småföretag är den vanligaste företagsformen i Sverige. Men i rapporten ”Ett utökat system med sanktionsavgifter – en lägesbild” (2017) pekar Arbetsmiljöverket även på faktorer som att mindre företag ofta inte är lika välinformerade om vilka regler som gäller, att de i vissa fall upplever kostnaden för nödvändig skyddsutrustning och utbildning som för stor, och att risken för inspektioner bedöms som liten. Hur stora är då sanktionsavgifterna? Från 5 000 till 1 miljon kronor är det korta svaret. Vissa avgifter är fasta, medan de flesta är differentierade – det vill säga att de beräknas efter antalet sysselsatta (både anställda och inhyrda) i företaget enligt en stigande skala, oavsett om de arbetar heltid eller deltid. Taket för antal sysselsätta är dock satt till 500. Exempel på fasta sanktionsavgifter är om förhandsanmälan inte lämnats till Arbetsmiljöverket innan ett bygge påbörjas (5 000 kr) eller om byggherren inte upprättat en miljöplan (50 000 kr). För en differentierad sanktionsavgift som överträdelser kring fallskydd är avgiften 40 000–400 000 X