Loading...
Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test av fogsprutor
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning: Enmansföretag
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Berättat av ....
Byggnadsarbetaren Byggdjuret
Byggnadsarbetaren Jobba säkert med el
Byggnadsarbetaren Från stad till stad - Varberg
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Guide: Covid-ersättning
Byggnadsarbetaren Besserwissern BESSERWISSERN – ÖV
ER TRÄDTOPPARNA ELLER PÅ MARKEN? Få bäst koll i boden! FRAMTIDENS TÅG Nyligen presenterade Skanska en idé om hur höghastighetsjärnväg skulle kunna byggas både billigare och snabbare med betongbroar där tågen rusar fram på femton meters höjd. Men hittills ligger två andra byggmetoder nere på backen längst fram i kön. HÖGHASTIGHETSTÅG ● För 30 år sedan började planeringen av höghastighetståg i Sverige. Ett slags grundförslag som ligger på bordet just nu innebär en dubbelspårig järnväg med tåg som susar fram i 320 kilometer i timmen. Spåren ska gå mellan Stockholm-Göteborg (2 timmar) och Stockholm-Malmö (2,5 timmar) med en del stopp på vägen. Enligt Trafikverket skulle utbyggnaden kosta en bit över 200 miljarder kronor och om allt går som på räls med planering och byggande skulle tågen kunna börja rulla någon gång mellan 2035 och 2040. 1964 Året då världens första höghastighetsjärnväg, Shinkansen i Japan, började rulla. KORTARE RESTIDER Så här lång tid ska det ta med höghastighetståg: Stockholm–Göteborg: 2 h Stockholm–Malmö: 2 h 30 min Stockholm–Köpenhamn: 3 h Stockholm–Norrköping: 45 min Stockholm–Linköping: 1 h Stockholm–Jönköping: 1 h 20 min Göteborg–Linköping: 1 h Göteborg–Jönköping: 40 min Malmö–Jönköping: 1 h 10 min Malmö–Linköping: 1 h 30 min 44 BYGGNADSARBETAREN #4, 2021 FOTO: SKANSKA/CRIG FOTO: MOSTPHOTOS
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads