Loading...
Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test av fogsprutor
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren Granskning: Enmansföretag
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Berättat av ....
Byggnadsarbetaren Byggdjuret
Byggnadsarbetaren Jobba säkert med el
Byggnadsarbetaren Från stad till stad - Varberg
Byggnadsarbetaren Stolta jobb
Byggnadsarbetaren Gästkrönika
Byggnadsarbetaren Guide: Covid-ersättning
Byggnadsarbetaren Besserwissern
… med Cenneth Niklasson cn@byggnadsarbetaren.se
MAKADAM OCH BETONG ●Planen just nu är att bygga en traditionell järnväg med ett modernt utförande. Och där finns det två olika byggmetoder som ska användas. Den ena handlar om makadam och slipers. Alltså vanliga ballastspår. Den andra metoden, slab tracktekniken, innebär att spåren ligger fastgjutna i betongplattor som läggs ut på marken. På Trafikverket räknar man med att använda båda beroende på hur markförhållandena ser ut. Sedan tillkommer naturligtvis broar och tunnlar. TÅG ÖVER TRÄDTOPPARNA ●Skanskas presschef Jacob Birkeland säger till DN säger att man vill utmana banvallstekniken. Bolaget har tagit fram ett förslag där spåren ligger på 40 meter långa betongbroar som är monterade på 15 meter höga pelare. Skanska har bland annat studerat järnvägsbyggen i Kina. Där har kinesiska China Rail International Group lyckats bygga 120 mil mellan Shanghai och Peking på 3,5 år med just den metoden. För att göra bygget möjligt och undvika för långa tunga transporter är tanken att betongbroarna ska byggas upp i tillfälliga fabriker med några mils mellanrum och sedan monteras från speciella fordon. Här byggs en teststräcka för en hyperloopbana i Saudiarabien. HÖG HASTIGHET MED ANNAN TEKNIK ●De allra flesta anläggningar för höghastighetståg i dag bygger på traditionell teknik. Den har finslipats genom åren så nu kommer tågen upp i flera hundra kilometer i timmen. Men det finns andra lösningar som ger ännu högre hastigheter. Maglevtåg finns i bland annat Kina och Japan. Här används magnetiska krafter som lyfter och driver tåget framåt. Hyperloop är en annan mer spejsad lösning. I korta drag handlar det om ett långt stålrör med vakuum eller extremt lågt luftmotstånd. I röret monteras sedan ”vagnar” på ett spår eller förses med hjul. Driften framåt och bromsen sköts av elektriska motorer. Här menar forskare att man kommer att kunna nå hastigheter på upp till 1 200 kilometer i timmen. Kinas nya maglevtåg som ska kunna gå i 620 km/h. Jacob Birkeland. BYGGNADSARBETAREN #4, 2021 45 FOTO: SKANSKA FOTO: CGTN FOTO: HYPERLOOP ONE
Byggnadsarbetaren Byggmissar
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads