Omtanke 1
Spel på gott och ont Datorspel väcker många känsl
or. För en del är det bland det roligaste som finns, för andra ett otyg som förstör och skapar osämja och oro. Men precis som rymdforskningen gett oss många nya material, kan datorspelandet och dess teknik skapa nya metoder och behandlingar inom vård och omsorg. På följande sidor gör vi en djupdykning i spelvärlden. Vi tittar närmare på de positiva effekterna av datorspel, gamification, och hur VR- teknik kan användas för att till exempel behandla fobier. Just nu pågår till exempel ett spännande projekt med att filma i Stockholms tunnelbana för att personer med agorafobi med hjälp av VR-glasögon i sin egen takt ska kunna exponeras för den, för många ångestframkallande, miljön. Men spelandet har också avigsidor, ett område som det hittills inte forskats mycket på i Sverige. Men nu har Sverige fått sin första spelforskare, som ska försöka hjälpa oss förstå hur spelberoende utvecklas och behandlas. Omtankes Maria Nordholm har pratat med honom. TEXT: SUSANN ENGQVIST FOTO: GETTY IMAGES