Nöjesnytt Helsingborg 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER SHE SAID (iTUNES/SF ANYTIME) En av årets bästa och viktigaste filmer avhandlar en av nutidshistoriens viktigaste händelser, nämligen MeToo. Eller rättare sagt, det journalistiska grävarbete som ledde fram till filmmogulen Harvey Weinsteins fall, och sedermera MeToorörelsen. Jobbet journalisterna bakom storyn, Jodi Kantor och Megan Twohey – förtjänstfullt gestaltade av Zoe Kazan och Carey Mulligan – gjorde kan inte överskattas, och den närmast voyeur-liknande inblick man får i deras arbete i She Said är lika rafflande som den är skrämmande. För oss med skrivande som yrke är det här rena rama porren, men filmen fungerar också som en magnifik thriller även för folk som inte bryr sig ett skit om hur det fungerar på en tidningsredaktion. Det allra bästa är dock att trots att det inte är det minsta sentimentalt berättat är det så gripande att man bölar som ett litet barn under tiden. THE BOSTON STRANGLER (DISNEY+) Precis som i fallet med She Said bygger The Boston Strangler på två kvinnliga journalister outtröttliga arbete med en story, i det här fallet mysteriet med den så kallade Boston Strangler, som dödade 13 kvinnor i mitten av 1960-talet. Det här utspelar sig alltså i en tid när kvinnorollen såg helt annorlunda ut och där kvinnliga journalister för det mesta fick jobba med recensioner av brödrostar och skriva om det senaste modet. Men inte Loretta McLaughlin och Jean Cole. Lika delar fascinerade och äcklade av fallet The Boston Strangler får de chefredaktörens välsignelse att börja gräva och hittar inte bara avgörande ledtrådar, utan också en poliskår stadd i förfall. Att historien är sann gör den inte mindre hårresande. Keira Knightley och Carrie Coon är briljanta, likaså scenografin och manus och tidsandan fångas på ett sätt som drar in tittaren i historien omedelbart – och håller kvar intresset ända till slutet. TETRIS (APPLE TV+) Tetris är ett spel som de allra flesta spelat någon gång (utom jag, då, av någon anledning) och ett spel som tog världen fullständigt med storm när det släpptes. Men få känner till historien bakom och det drama som utspelades när den amerikanske 54 | 30 | no esnytthelsingborg.se öj tt affärsmannen Henk Rogers upptäcker spelet och reser till Sovjetunionen för att tillsammans med skaparen Alexey Pajitnov få ut Tetris till massorna. Produktionen och klippningen är bitvis genial, där spelets grafiska utformning tar en naturlig plats i scenografin. Det är lika mycket en feel good-film som det är en kalla krigetthriller, med gott om dubbelspelande agenter, skumma affärsmän och klassisk sovjetisk korruption. Vem hade kunnat ana att det fanns så mycket drama bakom ett simpelt tv-spel? TV-SERIER DAISY JONES & THE SIX (AMAZON PRIME) Att göra trovärdig film eller tv om musik är att balansera på en väldigt slak lina. Ofta blir det antingen spekulativt eller bara Hallmark-banalt och nästan alltid blir det alldeles för tydligt att det är på låtsas. Men inte Daisy Jones & The Six. Att man utan att skämmas använt Fleetwood Mac och allt det drama som utspelades i det bandet under mitten av 1970-talet som förlaga gör ingenting – den storyn skriver ju nästan sig själv. Men att man har lyckats bra skådisar som dessutom kan spela instrument – vilket gör att alla livescener känns närmast helt autentiska – är ett konststycke. Riley Keough är fullständigt självlysande i titelrollen och hennes partner/antagonist Billy Dunne (Sam Claflin) står inte långt efter. Dessutom är originalmusiken, skriven bland annat av geniet Blake Mills, nästan, men bara nästan, lika bra som Fleetwood Macs. Missa för allt i världen inte! WELLMANIA (NETFLIX) Celeste Barber är en australiensisk skribent och komiker som blivit megastor på Instagram med sina humoristiska videoparodier om kroppspositivism. Men bara för att hon är rolig i enminutersformat betyder inte det att hennes komik håller för en hel tv-serie. Eller? Jodå, det fungerar faktiskt alldeles utmärkt i Wellmania. Nu är det inte Barber som skrivit Wellmania, då den bygger på en roman av Brigid Delaney, men hennes bakgrund gör henne ändå som gjuten för huvudrollen. Det är väldigt australiensisk humor och australiensisk humor är på många sätt väldigt lik svensk humor och kanske är det just därför det Wellmania i många stunder är jävligt rolig. 11.22.63 (AMAZON PRIME) Att jag läste Stephen Kings bok med samma namn med stor behållning gjorde att jag länge tvekade över att titta på denna tv-adaption. Jag hade inte behövt oroa mig – stämningen och tidsandan är fångade in i minsta detalj och James Franco är, som vanligt, totalt övertygande i huvudrollen som Jake Epping. Storyn om hur Epping via sin vän Al Templeton blir medveten om ett maskhål i tiden som finns i en garderob i Eppings diner och åtar sig att resa tillbaka till 1960 för att förhindra mordet på JFK är naturligtvis helt absurd. Men som alltid med Stephen King lyckas han få det absurda och osannolika att kännas hur självklart som helst, något som serien också går i land med. Med bravur, ska tilläggas. LÖGNEN (CMORE) Inte att förväxla med den alldeles utmärkta turkiska tv-serien (se den om ni inte gjort det), är denna franska miniserie lika obehagligt krypande som den är spännande. Den framgångrike borgmästaren Claude Arbone har allt man kan drömma om och är dessutom på väg att bli senator. Men allt vänds upp och ner när han anklagas för våldtäkt av sitt nioåriga barnbarn. Storyn och stämningen påminner inte så lite om den danska filmen Anklagelsen, men tack vare serieformatet drar man ut på den klaustrofobiska, Kafka-liknande känsla som omger Arbone och det tragiska förfall som drabbar hans familj efter anklagelsen. Det är otroligt välspelat och långsamt men omsorgsfullt berättat. Och naturligtvis bygger det på en sann historia. YELLOWJACKETS SÄSONG 2 (SKY/SHOWTIME) Första säsongen av Yellowjackets var en av förra årets bästa tvserier. I den fick man följa hur ett tjejlag i fotboll störtar med sitt flygplan i vildmarken och i fram- och tillbakablickar försöker överleva, både i dåtid och nutid. Serien är suggestivt, fängslande och roligt berättad, kryddat med en säsongsavslutning som lämnade tittaren skrikande efter mer. Nu är den här, och jag är övertygad om att ingen som slaviskt följde Shauna, Misty, Ella, Juliette och de andra kommer att bli besviken över de halsbrytande vändningar och oväntade twister som väntar i säsong 2. TEXT: OLA KARLSSON