NG Sthlm 1
ÅRETS UTLÄNDSKA ALBUM 2019 NICK CAVE AND THE BAD
SEEDS GHOSTEEN Ghosteen Ltd/Border Förra albumet spelades in i omedelbar chock efter att Nick Caves son avlidit, och Ghosteen är den uppföljande traumabearbetningen och sorgearbetet. Det är eftertänksamt, långsamt, episkt och mycket vackert, och auktoriteten i Nick Caves barytonstämma röst blir bara starkare med åren. Ghosteen är inte en rockskiva utan en mästares allra starkaste och mest komplexa konstverk. 6. RIVAL SONS FERAL ROOTS Atlantic/Warner Det har ofta handlat om ett direkt tryck och en intensiv smocka av sväng från Rival Sons, alltid genomförd till yttersta perfektion, men alltid med utrymme för luft. Feral Roots vågar stanna upp och rota ner sig, bokstavligt talat. Det är varmt och organiskt på ett sätt du sällan upplever rock på stora scener i dag, men också med ett större djup och låtar som vågar ta tid på sig för att bygga dynamik. 9. BLACK MIDI SCHLAGENHEIM Rough Trade/Playground Fyra unga arga ekvilibrister kan fanimej inte bestämma sig för om de vill spela avancerad jazzrock, suggestiv kraut eller bara röja våldsamt. Så de gör alltihop, samtidigt, i tvära kast och krångliga vändningar som hade kunnat vara outhärdliga. Men kompromisslösheten är frustande och ruskar om, och Geordie Greep har en gedigen kaxighet som inte hörts sedan Mark E Smiths ungdomsdagar. 2. TYLER, THE CREATOR IGOR Columbia/Sony 4. TR/ST THE DESTROYER – 1 Grouch Funfact: Earfquake skrevs ursprungligen för Justin Bieber, men Biebs tackade nej. Tur var väl det, för det kom att bli den mest framgångsrika låten på Tylers första Billboard-toppande album. Skivan är en berättelse om en relation från början till slut, till tonerna av själfull r&b, funk och neo soul. Han kan dessutom skryta med gäster som Pharell, Kanye, Solange och Frank Ocean, och bevisar att vi har med en av vår tids mest nytänkande och modiga kreatörer att göra. Robert Alfons släppte två album i år och detta är det vackraste. Det är kanske också den mest depp-popiga låtsamling han har släppt, med sorgsna syntballader, avskalade arrangemang och mycket känslor. Här har ingenting gömts bakom tunga ljudlager, utan rösten är naken och sårbar. Och vilken röst sen. 7. ALEX CAMERON MIAMI MEMORY Secretly Canadian/Playground Ingenting är för privat när Alex Cameron skriver en låtsamling till sin tjej Jemima Kirke. Här finns ärliga funderingar kring att vara styvfarsa, orgasmskildringar och annat juicy, till kompetenta och svängiga poptoner med drag av Springsteen och mer samtida soft rock. Som en uppriktig, tonsatt dagbok med indiehitpotential. 10. BLOOD ORANGE ANGEL’S PULSE Domino/Playground I gränslandet mellan neo soul och r&b finner vi Angel’s Pulse. De vilt skilda spåren alstrar energin ur mötet mellan hårdhudade urbana uttryck och Blood Oranges silkeslena röst. Resultatet är brokigt och vackert. Alla spår på detta lågmälda mästerverk är dessutom producerade av Blood Orange själv vilket vittnar om hur genialisk han faktiskt är. 3. JULIA JACKLIN CRUSHING Transgressive/Border 5. YOUNG THUG SO MUCH FUN 300 Entertainment/Atlantic Ingen sjunger så hest, slarvigt och slappt som Julia Jacklin, och ingen är så cool, självsäker och begåvad som Julia Jacklin. I år visade den australienska indiestjärnan oss att en skiva inte behöver vara felfri så länge den är rolig att lyssna på. Crushing är en skiva om att våga ge upp och att osentimentalt släppa taget. Det är den perfekta kombinationen av elektriska svängar och energi som inte längre kan tryckas ner. Det är perfektion i sin skevhet. 28 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2019 Efter en karriär full av mixtapes släppte Young Thug till slut ett album – och vilket album det blev! Hans avantgardistiska stil har länge varit en grogrund för andra stjärnor och So Much Fun står som ett monument över en genre som ständigt utvecklas. Trots att albumet är fullt av tunga gästartister lyser Thugger utan tvekan klarast. Det är omöjligt att ta sig genom So Much Fun utan att konstatera att det är ett av årets bästa album. 8. SOLANGE WHEN I GET HOME Columbia/Sony Solanges resa har länge handlat om att ta sig bort från traditionell pop och r&b och i riktning mot obrydd frihet förknippad med jazz, experimentell soul och psykedelisk rock. Här tacklar en modig allkonstnär arv och miljö i en musikalisk hommage till staden Houston, på ett album som ibland nästan helt överger traditionellt låtskrivande till förmån för känslor och ljudkonst. 11. LILY & MADELEINE CANTERBURY GIRLS New West/Border Om möjligt har vi börjat älska 70-talsinfluerad pop ännu mer i år. Musiken är mjuk, produktionen okomplicerad och systrarna Jurkiewicz satsar sina kort på texterna. Lily & Madeleine har förstått storheten i en avskalad ljudbild och använder sig av det instrument de bäst behärskar – rösten. Sången på den här skivan är magisk och en lättsamt och lättsmält approach till sorgliga ämnen gör systrarna till en intressant popduo.