NG Sthlm 1
Musik ”JAG VILL VISA ATT JAG ÄR LEGEND” Sedan fjo
lårets hyllade debut Ett öga rött har Ozzy tagit branschen med storm. Men det har också varit en tid där han härdats och blivit ännu mer fokuserad – och frustrerad. Nu är uppföljaren Sexan här. TEXT: MALKOLM LANDRÉUS OZZYS EFTERLÄNGTADE DEBUTALBUM tog honom från hajpad rappare till respekterad artist. Ett album som tog lång tid att färdigställa och som både gav beröm och krävde uppoffringar. Hans år hittills beskriver han som stressigt och jobbigt, men också roligt. Något som även fjolåret minst sagt var. Utöver att släppa sitt debutalbum hann han även samarbeta med Cherrie, Petter, Allyawan och Fricky samt spela på bland annat Way Out West. – Jag har kört på i två år nu utan semester. Kroppen börjar känna av det om man säger så. Men det är också roligt att utvecklas och att göra något nytt. Allting låter bättre nu på Sexan. Men det tar mycket på psyket och på kroppen. I ARBETET MED Sexan behövde Ozzy bryta ned sig själv för att sedan bygga upp sig på nytt. – Det var viktigt för mig också att göra andra albumet så kort inpå, för jag vill visa yani att jag är legend. Jag drömmer stort och att ändra skrivstil och bryta sättet jag skrev på Ett öga rött till att skriva mer verkligt. Det blir jobbigt, du vet. Men det är roligt också, att visa för sig själv att man kan. Den känslan är oslagbar, wallah. I ETT MUSIKKLIMAT där tempot och pressen är högre än någonsin vill Ozzy gå emot strömmen och följa veteranernas fotspår. – Jag vill göra skivor. Idag gör många svenska artister två album kort inpå varandra men dom låter likadant. Du vet, den hiphopvärlden som jag är i – med Nas, Jay-Z och Eminem – det är album som inte låter likadana. 70 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2019 TROTS ATT HANS första album blev både Grammis- och P3 Guld-nominerat är det inget som han har nöjt sig med. Tvärtom har det triggat honom att gå sin egen väg. – Jag ville skapa ett album som dom inte förstod direkt, som Eminem, Jay-Z och Nas. Dom ska förstå om två, tre album vad första albumet är. OZZYS VÄG INKLUDERAR också restriktioner. Den långa vägen har inga genvägar genom Stockholm, utan ska passera genom hemstaden Malmö, vare sig det passar eller inte. – Jag valde tidigt: aldrig Stockholm. Malmö ska bli en marknad. Stockholmarna ska titta på Malmö för att konsumera musik och veta om att vi kommer med en annan etikett. Ozzy är fokuserad, intensiv och klarsynt när han passionerat redogör för sitt tankesätt. Men det är också tydligt att han bär på mycket frustration som legat och pyrt och som nu får flöda fritt. Jag frågar vad som ligger bakom, och det blir tydligt att mycket handlar om ”förlusten” på Grammisgalan i början av året där han var nominerad i kategorierna Årets hiphop, Årets nykomling och Årets textförfattare. – Egentligen ska jag vara så frustrerad att jag kastar flaskor på alla i Grammisrummet för jag vet om att jag är sanningen. För ingen annan, det året speciellt, spelar på samma sätt. Du kan lyssna på alla dom projekten nu som släpptes då och du har tröttnat på alla. ÄVEN OM HANS ord kan tyckas hårda är det också lätt att förstå vart Ozzy kommer ifrån. Som en artist som tar sin konst på allvar, vilket blir väldigt tydligt när man pratar med honom, handlar det inte bara om slutprodukten. Det handlar om allt som ligger bakom – sorgen, glädjen, uppoffringarna och inte minst: kraven man ställer på sig själv. Där förra albumets titel var en referens till Jonas Hassen Khemiri och Ayo är uppföljaren mer inspirerad av Charles Dickens. – På Ett öga rött lämnas mycket till fantasin, nu är det rakt på sak. Exakt så som jag ville, mer som Charles Dickens i skrivstilen. Att bryta konsten och göra en ny konst var riktigt svårt. Men efter att jag gjorde Glaciärer, det var då alla låtar bara kom. Glaciärer är också den första låten på skivan och det går att höra det här tonläget och uttrycket som du hittade redan på Panter. – 150%. Hur hittade du det och kände att du vågade köra på det? För det är väldigt speciellt. – Jag gillar att bära mina känslor utanpå. Lägen kommer från mina känslor och hur jag känner, berättar Ozzy och börjar nynna på refrängen i Glaciärer: ”Mamis kropp är en bomb som tickar…” Det är som när man pratar bebisspråk med någon man är kär i för att det är enda sättet att uttrycka hur mycket man tycker om den personen. – Hahaha, exakt! Och det är omedvetet. Det är så jag brukar göra när jag ska leverera en känsla, då brukar jag tänka på den innan. Sen att jag vågar också, jag pallar inte ha tio låtar med olika känslor men samma uttryck. Jag måste förmedla känslan rätt. För hur ska jag annars få dig att känna den? Och det handlar oftast om lägen. NÅGRA SOM HAR tagit plats i hemstaden Malmö är förutom Ozzy även Guleed, som själv släppte debutalbumet 50 grader i februari i början av 2019, och barndomsvännen Valon. Båda hörs på albumspåret Se på oss – en låt som andas lojalitet, kamp och tacksamhet och som riktas till människorna i deras omgivning. – Vi kommer från samma plats. De som står vid ICA vet om att vi brukade stå där, de vet om att Gu (Guleed, red. anm) brukade robba förut. Folk i staden vet vad vi har offrat för att göra det vi gör idag. Och många tänker kanske att vi har förändrats, du vet. De förstår inte våra uppoffringar och vad vi har valt att förändras för. DEN 18 JANUARI uppträder Ozzy på P3 Guld som går av stapeln på Partille Arena i Göteborg, och han gör det med en legend från sin hemstad Malmö. Timbuktu gästade på Ozzys singel Bråkmakargatan och är en person han ser upp till. – För oss från Malmö, brorsan. Det är som att jag har vunnit allt i världen. Du vet malmöiter, dom håller sig till sina lokala stjärnor. Han är älskad 100%, Timbuk. Och jag älskar honom också. Han är en av de artister som har inspirerat mig. För på Fallskärm, det var första gången jag hörde någon i Sverige switch up. Än idag är det en av de bästa låtar jag har hört i Sverige. Den är så perfekt skriven och varje ord är uträknat. Det är så man vill kunna göra sin grej också.