019 1
Cyberpunkgenren handlar ofta om hur megaföretag o
ch kapitalistiska intressen tar över allt. Jag antar att det är ett tema som du kan relatera till eller känna för? – Så är det verkligen. Framtidsdystopin som Cyberpunk presenterar är något Refused har hintat om länge och det Johnny Silverhand gör uppror mot är sådant vi har pratat om sen ‘forever’. I den här framtiden är det multiföretagen, “corpos”, man slåss mot. Politik finns knappt på kartan längre. Vilket är något vi ser allt mer av i västvärlden och senkapitalismen. Så ja, det var lätt att relatera till och skriva om. Sammanlagt har Refused skrivit sju originallåtar till spelet. Flaggskeppslåten “Chippin’ in” har över 3,5 miljoner spelningar på Spotify och 5,5 miljoner visningar på Youtube. Samtidigt har CD projekts förra spel “The Witcher 3: Wild hunt” (baserat på Andrzej Sapkowskis romanserie) sålt över 28 miljoner exemplar och blivit en tv-serie på Netflix. “Cyberpunk 2077” som släpps den 19 november kan utan överdrift kallas årets mest hypade spelrelease. Jag frågar Dennis om han förstår hur stort det här är och vad det kan betyda för Refused som band? – Jag har anat hur stort det kommer att bli i och med den uppmärksamhet vi har fått som Samurai. Om man jämför när vi lägger upp en Refused-video och en Samurai-video så får de senare ett mycket större genomslag. Jag har insett att det finns en hel värld där ute som inte känner till Refused och kanske upptäcker oss via Cyberpunk. Vi repade faktiskt in “Chippin’ in” till vår senaste turné och funderade på att spela den, men då kändes det lite weird. Men nu när det är en av de största låtarna som vi har släppt kanske vi måste tänka om. Under inspelningarna blev du tvungen att jobba med en producent som petade i ditt uttal när du skrek. Hur var det? – De flög in en språkexpert från Polen som skulle se till att mitt uttal var amerikanskt, så att det matchade Keanu Reeves. Det är ju absurt! För hur jag skriker och hur jag sjunger låter inte alls som Keanu Reeves. Men det var hans jobb och han tog det på väldigt stort allvar. Grejen var att han inte visste något om musik och att rytm och känsla är viktigare än uttal när man sjunger. Det är mycket som ska stämma för att en tagning ska bli bra. När jag skrek allt vad jag kunde och han sa ”pretty good, but it’s less ’cuh’ and more ’cuz’” då var det nära nervsammanbrott. Hur kommer det sig att ett av Sveriges mest antikommersiella band gick med på att göra musik till ett tv-spel? – Vi lever i en värld där marginalerna för ett band krymper för varje år som går. Här såg vi en möjlighet att göra något som var utmanande och dessutom få en liten slant för det. Sedan har både Kristoffer och David länge pratat om att de velat skriva musik till tv-spel. Allt man gör sker inom en sfär där kapitalet regerar ändå. Senaste Refused-skivan släpptes till exempel på Spinefarm som är ett underbolag till Universal. Det gäller att hitta sin egen röst i det här och få sina egna idéer att lysa igenom systemet. Cyberpunk 2077 släpps den 10 december. Foto: Tim Tronckoe #10 2020 13