NG Malmö 1
Scen DROTTNINGEN SOM SATTE SKÅNES DRAGSCEN PÅ KAR
TAN Med över 30 miljoner visningar på Tik-Tok har drugan Elecktra tagit Sverige med storm. TEXT: ESMERALDA WEDIN FOTO: JOYCE RODRIGUEZ OCH DAVID GABRIELRON I ETT STORT men karaktäristiskt hus i Vellinge, söder om Malmö, bor två minst lika stora karaktärer. När ytterdörren till huset öppnas, möts jag utav fyra små chihuahuor och två dragartister. På övervåningen bor dessutom två papegojor i en enorm bur. Efter att jag och Robin Werner, alias Elecktra, har placerat oss i uterummet på baksidan utav huset, börjar han sin berättelse med att benämna sig som en “halloqueen”. – Det betyder att jag introducerades för drag på halloween, säger han leendes och fortsätter. Det var under gymnasietiden då vi inte hade Youtube eller särskilt många förebilder att relatera till inom drag, som vi har idag. VIDARE FÖRKLARAR ROBIN att det var hans numera äkta make Jonny, som introducerade honom för dragkulturen på riktigt. Jonny hade hållit på med drag sedan 1995 och välkomnade Robin in i den rotade gemenskapen av drottningar i Malmö. – Mina dragmammor är de gamla tanterna i Malmö, skrattar han. På den tiden, tidigt 2000-tal, hade vi en jättepopulär nattklubb i Malmö, WONK, där jobbade drugan som klubben är döpt efter – Madame Wonk. Hon var unik och så himla lång. Inte alls som oss After Dark:iga ”Stockholmsdrugor”, som var blonda och söta likt Christer Lindarw. ROBIN BERÄTTAR ATT Jonny kunde allt om produktioner och musik och hade en karaktär – Babushka, vilken han uppträdde som, men att han inte kunde någonting om smink eller peruker. Det 14 NÖJESGUIDEN | NR 10, 2023 gjorde att drugorna kompletterade varandra och skapade någonting tillsammans, då Robin själv hade ett mycket stort intresse för just smink och styling. – Vi ville ha en cabaret nära Möllevångstorget, som fick namnet Cabaret Moulin. Det fanns då en lite sunkig klubb där som hette Indigo, men som hade en scen som vi fick uppträda på gratis. Vi tog inte betalt för inträde, utan hade en liten bössa vid scenen med en lapp bredvid med texten “Hjälp oss att köpa nya peruker”, berättar han och skrattar till. NÄR JAG LYSSNAR på Robin Werner prata om de tidiga åren som dragqueen i Sverige – slås jag av hur långt han har kommit genom det ihärdiga och tillsynes passionsdrivna arbetet. Idag är han en av Sveriges mest kända drugor med bland annat en fjärdeplats från den första säsongen utav Drag Race Sverige i bagaget. Låten Unna Daj som har framförde i tävlingen har blivit viral med sina 30 miljoner visningar på den sociala plattformen TikTok. Nyligen har han även signat med skivbolaget Universal och jobbar på ytterligare musik i samma genre. Jag frågar honom varför han tror att låten fått ett så stort genomslag. – Jag tror att många känner igen sägningen från sin mamma eller liknande, alltså att man ska unna sig och att livet är för kort och så vidare. Den är lättsam och positiv, vilket folk nog tycker om. Det var Jonny som skapade musiken och sen skrev jag texten. Jag tycker om sjuttiotals disko och att ha kul med stereotyper. Det gör vi återkommande i Cabaret Moulin och brukar vara uppskattat, berättar han. UTÖVER UNNA DAJ säger Robin Werner att det som han var mest stolt över i sin Drag Race-medverkan, är att han körde sitt eget race genom hela tävlingen trots viss kritik. – Man ska absolut visa mångfald i tävlingen och vinna en titel som innebär att man kan göra allt inom drag. Det kan vi ju egentligen alla som var med, på ett eller annat sätt. Men jag är stolt över att jag inte förlorade Elecktra i det, utan var sann mot mig själv och visade henne på ett rättvist sätt. JAG FRÅGAR OM han var besviken över att inte ha vunnit tävlingen. – Nej, säger han och skakar på huvudet. Jag tycker verkligen att Admira Thunderpussy var den mest värdiga vinnaren av oss alla, för att hon har allt för att förtjäna vinsten. PÅ FRÅGAN OM ifall hans liv har förändrats efter hans medverkan i Drag Race Sverige, svarar han jakande. Han berättar att det känns spännande att få en större publik och spridning än tidigare och att responsen efteråt har varit fantastisk. – Man får en helt annan uppskattning för den humor och jargong som jag och Jonny har knegat lite med. Vi har fått betalda gig och andra bokningar samt haft många som kommit på våra shower på Cabaret Moulin. Men i samband med tv-produktionen har artisteriet fått ta plats i både ”fin"- och ”fulrum” på ett annat sätt. I USA HAR debatten om huruvida dragqueens ska få läsa sagor för barn på bibliotek och skolor blossat upp rejält på senare år. I ett antal delstater har dessutom domare införskaffat lagar gällande kriminalisering utav drag. Debatten har spridit sig till Sverige och öppnat de främlingsfientligas ögon för konstformen. Robin Werner tycker att det är bisarrt och hoppas ha kunnat visa åtminstone någon att drag är helt ofarligt. – Tänk att vi har haft drag på tv sedan sjuttiotalet i och med exempelvis Christer Lindarw och Babsan. De har dessutom uppträtt på barnfestivaler och Babsan har medverkat i barnprogram. Alla rättar sig ju efter sin publik. Men nu helt plötsligt är vi dragqueens ett stort mål för hat, vilket är helt befängt. TILL HÖSTEN BLICKAR Robin Werner framåt och planerar att utöver sitt vanliga arbete med PR utav smink även jobba på ny musik med Universal och delta på event av olika slag. Dessutom ska Cabaret Moulin turnera med den nya showen Unna daj en show. – Det är en enorm produktion där vi har fokus på storslagen show med mycket dans och sketcher. Det blir vår största show någonsin och troligtvis den absolut bästa. Förutom mig och Babushka kommer dansensemblen Ada Option och Venuz Verze att delta vilket kommer bli superkul och förhoppningsvis uppskattat av publiken, säger han avslutningsvis.