NG Malmö 1
E tt mirakel kan komma i många former och på mång
a platser. Enligt internet har Jon Bon Jovi sagt att mirakel ”sker varje dag, ändra ditt synsätt på vad ett mirakel är och du kommer att se dem överallt”. Systrarna Kari och May ser det i form av en frukttavla i ett kök i Gullspång i Västra Götaland. Det här leder till att regissören Maria Fredriksson, som hamnat i en nisch av att dokumentera frispråkiga äldre damer, får ett samtal från SVT. Fem år senare är det dags för premiären av dokumentären Miraklet i Gullspång, som bäst kan beskrivas som att Three Identical Strangers och Twin Peaks har fått ett kärleksbarn. MIRAKLET I GULLSPÅNG är typexempel på en film man inte vill avslöja något om då den har fler twister än fem M. Night Shyamalan-filmer tillsammans. Chubby Checker skulle vara avundsjuk. Filmen är en upplevelse man borde ta emot med så lite förkunskap som möjligt. Det här gör den emellertid till en utmaning att marknadsföra, något jag också frågar om när jag träffar Maria Fredriksson på Sophies Café på Södermalm i Stockholm. Hur pratar man om en film man inte vill avslöja något om? – Man kan bestämma att överraskningen inte är det viktiga. Att göra som Ruben Östlund som avslöjar allting innan filmen ens är gjord. Men jag tycker att det blir tråkigt för publiken om jag har berättat hela filmen i förväg, jag vill att dom ska häpna som jag gjorde när jag följde historien. MARIA MEDGER EMELLERTID att detta blev lite av ett problem när trailern skulle klippas. – Vad kan vi ens ha med i en den? För då måste vi ju spoila vissa saker. Så vi tänkte istället att vi gör något som känns lite spännande så att man kanske blir nyfiken trots att man inte fattar riktigt vad som händer i trailern. MARIA FICK TACKSAM hjälp efter att filmen hade världspremiär i juni på Tribeca Film Festival i New York, där den prisades för Bästa klippning. Miraklet i Gullspång hyllas även i den amerikanska filmpressen och ger Maria effektfulla citat att använda i trailern: ”Brace for a startling and surreal ride” (New York Times), ”One of the twistiest documentaries” (Screen International) och inte minst ”It's batshit insane” (Filmmaker Magazine). Du har gjort många kortdokumentärer med gamla damer. Hur kommer det sig? – För länge sedan så kom jag från reklamvärlden. Jag tröttnade jättemycket på det och istället ville jag hålla på med dokumentärfilm, som jag inte kunde någonting om då. Ungefär samtidigt så tittade jag på en massa filmer och det kändes som att alla handlade om gubbar. Det kändes som att det inte fanns filmer om äldre kvinnor. Varken dokumentärer eller spelfilmer. Det fanns kanske en NR 10, 2023 | NÖJESGUIDEN 27