Nordens Tidning 1
Uppgraderade lärare nyckeln till framtidens skola
Satsa på lärarna. Det menar Hans Albin Larsson, professor, Historielärarnas förening och Föreningen Nordens skol- och utbildningsråd, är den viktigaste åtgärden för att skapa en bättre skola. – Vi måste återge läraryrkena den frihet de hade fram till 1991 och därmed skapa förutsättningar att locka dynamiska och engagerade personer till skolan. Vi måste få in fler bra studenter på lärarutbildningarna, sa han under Föreningen Norden och Norden i Fokus seminarium ”Skola, bildning, utbildning – var ska fokus ligga?”. TEXT: MARIE LOUISE BERGH S 14 flera: ”I en tid då svenska elevers resultat sjunker i internationella jämförelser blir frågan om hur vi kan säkerställa att våra barn och ungdomar får en god utbildning allt mer central. Är skolans syfte främst att fostra goda samhällsmedborgare, att möta näringslivets krav på arbetskraft och/eller få fram morgondagens entreprenörer? Ska fokus ligga på bildning eller utbildning – eller är de varandras förutsättningar? Och vilken roll ska skolan ha?” eminariet, som hölls den 9 april i Stockholm, samlade ett stort antal deltagare. Frågeställningarna var HELEN ÄNGMO, överdirektör på Skolverket, menade att grundskolan ska förbereda för aktiva livsval och ge en grund för ett aktivt samhällsliv. – I alla skolformer ska utformningen av utbildningen främja social gemenskap och sammantaget betonas ett brett uppdrag för elevens personliga och allsidiga utveckling. Det finns dock en risk att vi mest diskuterar det som går att följa upp som kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap, sa hon. Hans Albin Larsson, ansåg att en springande punkt är hur man definierar bildning. – Att ha en enkel allmänbildning är numera lågprioriterat. Förr kunde man namnen på de vanligaste blommorna, fåglarna, fiskarna och lövträden. Nu kan barnen inte läsa skrivstil. Att det är så beror på att någon sa att innehållet inte är det viktiga utan lärprocessen. Kanske är det så att all världens fakta finns bara ett knapptryck bort, men jag menar att det är skillnad mellan information och kunskap. Som individer måste vi tränas i att dra egna slutsatser. Att vara källkritisk bygger på allmänbildning, sa Hans Albin Larsson och betonade även han att grundskolans uppgift är att ge en bred grund. I NORGE är situationen ungefär densamma som i Sverige när det gäller elevernas resultat och även där pågår en diskussion liknande den svenska. Inbjuden till seminariet var Lars Løvlie, professor, vid Norges Pedagogiska forskningsinstitut. Hans slutsats var emellertid att den skandinaviska skolan inte är så dålig som det sägs. – Enligt OECD-PISA-studien från år 2000 låg Sverige, Norge och Danmark ungefär på samma nivå, ungefär på mitten i statistiken. I andra undersökningarna ligger