Vårdfokus Pressad fängelsevård när fler straffas
Vårdfokus Nyheter
Vårdfokus Frågeakuten
Vårdfokus Tema - Antidepressiva
Vårdfokus Intervjun - Jonas Aléx
Vårdfokus Utredda fall
Vårdfokus Forskning - Operationsvård
Vårdfokus Laser läkar sår i Skellefteå
Vårdfokus Fokus - Specialistsjuksköterska
»Den här sensorn behöver inte ens ha en nål in i
vävnaden. Utvecklingen har förenklats fantastiskt för patienterna.« MONIKA LUND Monika Lund välkomnar in Inger Sundh Roubert på sitt mottagningsrum på Ljungby lasaretts medicinmottagning. De två ses inte fysiskt så ofta numera och klappar om varandra. Det blir ofta skärmträff i stället för att följa upp glukoskurvor och finjustera dosering. Diabetessjuksköterskan Monika Lund har de senaste åren lyckats införa digitala vårdmöten med många av sina patienter, varav de allra flesta har diabetes typ 1. Inger Sundh Roubert är erfaren, hon kan sin diabetessjukdom väl efter 46 år med typ 1. Men den spelar henne fortfarande spratt och blodsockervärdena kan svaja rejält. Sedan nästan tio år tillbaka har hon en modern insulinpump vilket underlättar. – Jag är ingen it-nörd, jag är hantverkare, möbeltapetserare. Men den nya tekniken underlättar så mycket för mig. Det senaste, att vi träffas digitalt, spar tid för både mig och Monika, säger Inger Sundh Roubert. Hon drar upp den orange tröjärmen och visar sin sensor, eller knapp som den också kallas. Den har en liten plastnål in i fettvävnaden som läser av glukosen. Värdet sänds sedan hela tiden till både pumpen och den smarta telefonen och klockan. Hon trollar fram den moderna insulinpumpen ur bh:n och skrattar. Från den går en tunn infusionsslang ner till magen där insulinet sakta sprutas in subkutant. – I början när jag fick diabetes så kunde man bara mäta sockervärdet i urinen hemma. I flera decennier stack jag mig i fingrarna många gånger varje dygn. Det är så skönt att slippa numera, säger Inger Sundh Roubert. Hon är mån om att ta hand om sig för att undvika de kända diabeteskomplikationerna i blodkärl, nerver och ögon, som riskerar komma med åren. Monika Lund visar de allra senaste sändarna och pumparna. – Den här sensorn behöver inte ens ha en nål in i vävnaden för att ta reda på glukosvärdet. Utvecklingen har förenklats fantastiskt för patienterna. Här har vi en insulinpenna som kan ge dosförslag tillsammans med en app, säger hon. Det ser olika ut i olika regioner vilken form av hjälpmedel personer med diabetes får finan sierat. Generellt är barn priorite rade för de modernaste mätarna och pumparna. Här i Kronoberg gäller det också nästan uteslutande patienter med typ 1-diabetes, med några undantag för svårare fall av typ 2-diabetes. Monika Lund sökte sig till mottagningen för fyra år sedan mest för att få arbeta dagtid när hon blivit tvåbarnsmamma. Föga anade hon att just hon skulle bli mottagningens digitala eldsjäl inom en snar framtid. Både pandemin just då och sjuksköterskebrist gjorde att hon letade efter effektivare och säkrare sätt att följa upp patienterna. – Det visade sig att journalsystemet redan hade videomöjligheten. Det var bara att sätta i gång. En hel del patienter har smarta telefoner eller datorer och tyckte det var lätt. Andra har jag lärt upp allteftersom. Men det är inget krav utan för vissa passar Monika Lund tycker att hon kan ge samma stöd via skärm som vid en fysisk träff. Hon uppskattar att kunna jobba hemifrån ibland numera. fysiska besök bäst. Jag utgår ifrån patientens behov så att det blir personcentrerad vård, säger Monika Lund. Hon arbetar med två skärmar. På den ena träffar hon patienten och på den andra ser hon journalen och kurvorna. – Vi möts lika bra som om vi satt bredvid varandra. Det blir ofta jättetrevligt och jag kan vara stöttande. Diabetes är en mångfasetterad kronisk sjukdom. Vi pratar om allt från att ha en banan med sig på träningen till diabetesoro. Ångest driver upp blodglukosvärdena, så det är viktigt att försöka lugna. Monika Lund ser själv bara fördelar. De fysiska besöken tar en timme och de digitala en halvtimme. Den insparade tiden gör att hon kan vara mer tillgänglig för fler besök och i telefonrådgivningen. – Det är flexibelt för patienterna. De slipper ta ut semesterdagar och sparar in bensinkostnad. I stället kan de ofta gå undan en 2025 / vårdfokus #3 / 47
Vårdfokus Fokus - Student
Vårdfokus Fokus - Röntgen
Vårdfokus Fokus - Ledarskap
Vårdfokus Fokus - Biomedicinsk analytiker
Vårdfokus Fokus - Barnmorska
Vårdfokus Läsarkrönikan
Vårdfokus Efter jobbet