NG Sthlm 1
“DET KÄNNS ROLIGT ATT STARTA OM LITE FRÅN BÖRJAN”
Salla och Masse utforskar sina rötter med Origen. TEXT: MALKOLM LANDRÉUS FOTO: ANASTASIA BARANOVSKAIA EFTER ATT HA varit med och byggt stommen till det vi idag tar för givet att vara svensk hiphop, har bröderna Masse och Salla egentligen uppnått allt man kan i Sverige. Kanske därför söker man sig nu till sina rötter i Chile för att bredda sina egna karriärer, men också landets hiphopscen. Detta görs i form av Origen där ett tjugotal artister från Latinamerika medverkar. ”DET VAR 2017, då har du skrivit fel”, säger Masse skarpt till sin bror när jag refererar till ett pressmeddelande där bakgrunden till Origen beskrevs ha startat vid ett besök 2014. När duon senast besökte Chile – 2017 alltså - var det i samarbete med organisationen Selam för att nätverka och träffa folk. Linda Pira skulle uppträda och gänget höll en i workshop, fem dagar i Chile och fem dagar på Kuba. Resan blev en påminnelse om var de kom ifrån och vad som hade kunnat blivit om de stannat kvar, men också en ögonöppnare inför talangen som fanns. De såg en möjlighet att bidra med all sin kunskap och alla sina erfarenheter från Sverige. – Vi följde med och passade på att prata om vad streamingen hade gjort för hiphopen i Sverige. Så försökte vi applicera de sakerna på marknaden där. Det finns egentligen inga försäljningssiffror och bra statistik i Latinamerika, för där har dom inte råd att köpa skivor som i USA och Europa. Där köper man piratkopior och laddar ner, därför finns det ingen statistik på saker. SAMMA SAK VAR det på den svenska marknaden i början av 00-talet, då internet fortfarande var i sin linda och tjänster som Napster, Kazaa, Limewire och inte minst - The Pirate Bay - startade. Faktum är att Sverige var en av de länder som laddade ner mest musik i hela världen. Något som blev ett rejält gupp på vägen för svensk hiphop som med akter som Petter, Ken Ring, Just D och Feven hade exploderat på marknaden. MEN MASSE – OCH framförallt Salla, som var en del av The Latin Kings banbrytande karriär – minns en tid även innan detta. En tid som påminde om situationen i Sydamerika. 46 NÖJESGUIDEN | NR 12, 2023 – Hiphopen i Sverige sålde inte. Det fanns inga personer på skivbolagen som gillade hiphop. Det fanns inga säljare på skivbolagen som sålde hiphop. Det fanns inga inköpare på skivbutiker som gillade hiphop. Hiphop fanns inte nånstans när vi började, säger Salla och fortsätter parallellen: – Ungefär så är det i Sydamerika, fast i större skala och det som ändrade hela grejen var att streamingen hade alla råd med. Och det var lättare än att ladda ner gratis, för då hade man ju musiken direkt i telefonen. Så vi visste att det bara var en tidsfråga innan alla hade internet och en telefon på samma sätt som i Europa. Så vi hade föreläsningar om det, men dom trodde inte på oss. MASSE VÄRMER UPP en kyckling- och morotssoppa från Paulúns och flikar in: – Dom trodde på oss, men det var att Spotify precis hade lanserats över hela världen och man tjänade inte så mycket på att streama i Latinamerika. Än idag tror jag det är en tredjedel av det man får jämfört med i Sverige. Så man tjänar inte så mycket pengar på Spotify där, men det börjar komma ikapp nu när det är så många som lyssnar på det. NÄR BRÖDERNA ÅTERVÄNDE i våras var det en ny atmosfär inom landets musikbransch, som tagit stora kliv. Mycket av det som bröderna förutspått hade blivit verklighet. – Det som vi snackade om då hände där i Chile också. När vi kom tillbaka nu så fanns det massa artister som det går bra för, inte bara i Chile. Förut härmade dom mycket hur till exempel puertoricaner och dominikaner lät. Nu kör dom egna slang och egna stilar, vilket gjort det populärt i andra spansktalande länder som Argentina. Nu har dom en egen identitet, menar Salla och säger att miljöombytet varit uppfriskande. – Vi hade ju en liten dipp här i Sverige, man kände att allt är så mörkt i hur musiken låter. Så det kändes kul att åka till en ny miljö och börja om lite från noll där. Eller inte från noll, för dom känner ju till oss därborta, skrockar han. Ja, jag tänkte fråga det. Känner dom till vad ni gjort här eller har ni behövt förklara det? Salla: Dom har koll på oss för vi har ju jobbat med några chilenska rappare innan, som det har gått bra för. Men dom yngre har inte så bra koll på oss. Så det känns roligt att starta om lite från början. Och ni spelade in allt på två veckor därnere? Masse: Vi gjorde så mycket som möjligt på dom dagarna vi hade. Vi hyrde två olika studios och delade upp oss. Salla hade nedervåningen och jag hade övervåningen. Så försökte vi få dit så många som möjligt och spela in. Vi fick in runt 20 låtar under de här två veckorna, så det var ändå mycket. Vi siktade in oss på dom som är lite mer etablerade, samtidigt som vi fick in lite nya talanger. Så det blev en bra blandning. INFÖR INTERVJUN HAR jag byggt upp en bild i huvudet av hur denna inspelningsperiod måste sett ut – och fått stressutslag bara av tanken. Då jag själv gjort besök i gamla Redline-studion vet jag hur kaotiskt det kunde vara där och att det skulle bli mindre rörigt för Masse och Salla att hålla reda på ett 20-tal rappare i ett annat land kändes föga troligt. Mycket riktigt berättar Masse om den hektiska, men roliga, inspelningsprocessen: – Det påminde oss om gamla Redlinestudion där det också fanns olika rum och många personer var där samtidigt och jobbade. Så man kunde plocka in folk lite hur som helst. Så det gick jättebra, men det var hårt jobb, skrattar han och det står snart klart att ”jättebra” är en tolkningsfråga. – Folk höll inte tiderna, så vi gjorde om det där och sa samma tid till alla och så såg vi vem som kom, haha. Vi var lite vilsna i början för det var så många som ville presentera olika människor för oss. Vi hade ingen koll på om de som var i studion var rappare, radiopratare eller YouTube-personer. Vi visste inte vem som var vem. Det var alldeles för mycket folk. Till slut sa vi ”sluta bjud hit folk, vi måste veta vilka alla är”. Sen fick vi förbereda på nätterna inför de som skulle komma nästa dag. – Det var därför vi hade en tredje person med oss, Rodde (Rodrigo Bernal, red anm), som hade hand om planeringen och det sociala. Att kolla vem som är vem och vem som gör vad, tillägger Masse. Hur står sig latinamerikanska rappare mot svenska? M: Det är ganska annorlunda, för det som är mest kommersiellt därborta är ju reggaeton. En speciell stil som heter Maliento och man måste inte bara ha koll på reggaeton utan alla olika stilar inom reggaeton. Det är lite mer trapmelodier blandat med reggaeton-trummor, så en lite hårdare variant. Där kör dom mer chilensk slang också, det är det som uppskattas i Latinamerika. Det är ganska ocensurerat… S: Dom är lite råare i texterna där. Det är mycket mer sex och sånt… det finns humor i det också, men många artister här skulle inte säga dom sakerna dom säger där. Dom är inte så PK? S: Nä. Jag tror inte dom vet vad PK är, haha! M: Den stilen kan man jämföra lite med gangsterrap, men dom är inte så inne i gangstergrejen. Än. Jag vet inte hur det kommer utvecklas. Sen finns det lite mer freestyle-baserade rappare, som kör mer på boom bap-stilen. Ni har släppt två låtar med Maiky, där den senaste beskrevs som ”spanish drill”. M: Ah, det där var lite mer för att testa på lite mer europeiska stilar. Han är inte riktigt etablerad än, så där kunde vi experimentera lite. Han var öppen för det, medan många andra ville säkra upp och köra reggaeton för att det är det som säljer mest. Albumet kommer i höst och det har släppts en första del av en dokumentärfilm? M: Ah exakt, vi bromsade dokumentärdelen lite för att kunna tajma in musiksläppen. Vi kommer köra resten i november, den andra delen av dokumentären och albumet. Det låter som att det blir fler kapitel i Origen-historien även efter detta? S: Ah, det blir det. M: Vi ska försöka åka varje år. Sen kanske vi flyttar dit på heltid, haha.