Byggnadsarbetaren Ledaren
Byggnadsarbetaren Test av plåtslagarhammare
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren Byggnytt
Byggnadsarbetaren ID06-bytet
Byggnadsarbetaren Berättat av...
Byggnadsarbetaren Bygger hus - i ballong
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Ställningar på parad
Byggnadsarbetaren De städar upp på bygget
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Så retar du golvläggaren
Byggnadsarbetaren Skifte i brotrafiken
REPORTAGE J odå. Det är väl klart att himlen öppn
ar sig, vinden kastar bort allt löst i sin väg och mitt sketna paraply skapat för duggregn trasas sönder på ett ögonblick under min promenad bort mot bygget vid Göta älv. Det hela känns löjligt klichéartat; Det göteborgska helt vanliga ovädret över vindpinade hårt arbetande knegare som äter stenhårt regnpisk till frukost. De verkar förresten finnas i »Alla projekten pålar väldigt mycket. Det kan få klaffarna på den nuvarande bron att bli trängre och vi riskerar en snedställning.« varje hörn av staden, byggnadsarbetarna. Varsel lyser upp min väg som gatlyktor i morgonmörkret och lastbilar fyllda med byggmaterial försöker bäst de kan att samsas om plats med jäktade, stressade bilförare. Västlänken, jättekontoret Gårda Vesta, bostadsexploate— Peo Halvarsson/Produktionschef – Jag har alltid byggt broar, jag började redan vid späd ringen på Hisingen och skapandet av framtidens högsta hus i Norden, Karlatornet, är bara några av projekten som växer eller ska växa fram i staden. Och så den nya bron över till Hisingen som byggs av Skanska och danska MTH. En lyftbro av stål och betong som ska ersätta en falnande Götaälvbro byggd i slutet av 30-talet. – I dag hade det varit roligare att bygga i Florida, det kan jag säga. Peo Halvarsson beklagar sig över vädret när han möter upp vid grindarna. Han är produktionschef för projektet och har stor erfarenhet av både brobyggande och amerikanskt solsken. I cv:t finns, förutom Höga Kusten-bron och Uddevallabron, femton år för Skanska i USA. Senast i raden var Kosciuszko-bron som förbinder Queens och Brooklyn i New York. ålder. Jag har jobbat på Skanska under hela mitt arbetsliv och när jag studerade på Luleå tekniska universitet gjorde jag min praktik på företaget 1993. Då byggde jag mina två första järnvägsbroar i Örnsköldsvik, 17 och 19 meter långa. Det har blivit många broar sedan dess. Bara broar, tillägger han. – Jag tror att alla som bygger broar känner stolthet över det de gör. Folk pratar om det och dem jag jobbar med, och deras familjer, känner att det är ”deras” bro. Det blir något personligt som man lämnar efter sig och som står kvar. Det är en sanning med modifikation. Bredvid det pågående storbygget står den föråldrade föregångaren, den där gamla gubben med snart hundraårig erfarenhet men vars ben snart inte bär. Skanska har även fått uppdraget att demontera Götaälvbron när den nya är på plats. – Den har gjort sitt. Stålet är ansträngt och utmattat efter att trafik pumpats här sedan 30-talet. Allt har sin livscykel, säger Peo Halvarsson. Hisingsbrons pr-rubrik lyder ”Mer än en bro”. I namnet döljer sig förhoppningen att ytterligare öka och underlätta kontakten mellan Hisingen och övriga Göteborg – bron ska vara lätt att använda inte bara för bilister. Det är samma antal körbanor men för gångtrafikanterna och cyklisterna bereds mer plats samtidigt som det blir enklare att ta sig upp då höjden på bron är lägre än grannens. Utmaningarna är många. En av dem: Att ständigt hålla koll på hur pålningen påverkar Götaälvbron. – Bron är känslig för rörelser, när du stoppar ner en påle År 2021. Bron står klar. Om solen skiner återstår att se. 44 BYGGNADSARBETAREN #2, 2020 i marken puttar du leran lite grann. Ju fler pålar, desto mer rörelse. Här bygger vi den nya bron, samtidigt som Peab bygger kontorskvarteret Platinan och överdäckning av E45 i närheten. Alla projekten pålar väldigt mycket och det kan få klaffen på den nuvarande bron att bli
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Kryss
Byggnadsarbetaren Medlemssidor