Maskinkontakt 1
MK 12-22 Grus, Demolering, Återvinning, Gruvnärin
g UTRUSTNING hos Keestrack på Bauma Palett av olika lösningar Med så många och uppenbara fördelar så borde nästan alla välja eldrivna maskiner kan man tycka. Erik Olausson berättar att intresset ökar hela tiden, men att det också fortfarande finns svårigheter. – Köparna av maskinerna, de som ser de ekonomiska vinsterna förstod direkt alla fördelarna med eldrift via nätet eller genset. Operatörerna som arbetar med och runt maskinerna har en annan infallsvinkel. Här har vi en ständig dialog med användarna för att få reda på hur vi kan göra det smidigare för dem. Oftast skapas det olika lösningar lokalt, här kan uppfinningsrikedomen vara väldigt stor och vi kan ta med oss den kunskapen. Idag har vi en palett av olika lösningar för att få det att fungera så effektivt som möjligt vid transport både inom täkten och mellan olika arbetsplatser, berättar Erik Olausson. För de som är intresserade av att driva sina elmaskiner med ett genset rekommenderar Erik Olausson att se över sitt totala behov. Planerar man att skaffa fler elmaskiner så bör man kanske titta på ett större genset som kan driva flera enheter. Ju fler enheter man kan driva med ett och samma, desto gynnsammare blir kalkylen. Fredheim Maskin har god tillgång på aggregaten, i dagsläget nästan 50 enheter av olika storlek som alla klarar kraven för steg V. Även många nya maskiner på Bauma Förutom alla fördelarna med eldrivna maskiner visades naturligtvis också ny utrustning i Keestracks stora monter. Med en stor spännvidd dessutom. Största produkten var H7e ZERO som är en konkross med en Sandvik krossenhet CH840i och stor försikt och finsikt. Med en längd på 25 meter, en höjd på 7,5 meter och en vikt på 100 ton så var den ett självklart dragplåster. Den största förändringen sedan tidigare år var dock att den blivit kompaktare. Maskinen åkte för övrigt till Norge direkt efter mässan. – Tidigare var den väldigt hög i inmatningen, vilket Keestrack nu ändrat genom att sätta en larvburen matare, en A6, direkt på marken framför. Nu kan den matas med kross, hjullastare, grävmaskin eller stackläggare vilket ger en helt annan flexibilitet, säger Erik Olausson. En annan nyhet var slagkrossen R5e, som drivs helt och hållet med elmotorer. Maskinen som beräknas komma till Sverige och Norge under våren är efterlängtad. – Det här är en ganska stor produkt, och något som vi har saknat. Det är en mellanstor slagkross på 50 ton som passar ypperligt för att ta hand om till exempel asfalt och betong. Vi har väntat på en helelektrisk variant, så jätteroligt att den är på gång nu. Vår målsättning är maximal ekonomi och produktivitet för våra kunder på ett så miljövänligt sätt som möjligt, och egentligen alla nyheter som Keestrack visade upp på Bauma passar perfekt in i den filosofin, avslutar Erik Olausson. www.fredheim-maskin.se Keestrack K3 i ny design. www.maskinkontakt.se 55