BIOINNOVATION 2022 1
Fabric Forest tar pappersgarn till marknaden Med
hotell- och besöksnäringen i sikte tar ett helt nytt affärsområde inom anrika Svenskt Konstsilke sig an utmaningen att skapa ett pappersgarn. – Svenskt Konstsilke har länge producerat textilier för bilindustrin. De senaste 15 åren har företaget också utvecklat ett pappersgarn. Vi har nu skapat ett nytt och innovativt tillvägagångssätt för garn- och tygproduktion i 100 procent papper, berättar Yvette Gilbert som sedan hösten 2022 är Brand Manager på Fabric Forest, affärsområdet inom vilket ett helt nytt koncept ska lanseras våren 2023. Ett sortiment med prydnadskuddar och en stråtapet har tagits fram. – Inom kort lanseras fler produktgrupper med bland annat ljudabsorbenter och mattor helt i 100 procent papper vilket är unikt. Vi vill erbjuda marknaden möjlighet att ”klä in rummet” med textilier av trä, säger Yvette Gilbert. Skandinavisk skog står för råvaran. Garnet tvinnas i Svenskt Konstsilkes fabrik, stickas och vävs sedan med olika tekniker i Västsverige. – Vi jobbar med att skapa ett så tunt garn som möjligt. Det är en utmaning, men ju tunnare garn desto finare tyger kan vi sticka och väva. Eftersom garnet inte är elastiskt är sticktekniken viktig för att få till en god töjbarhet, förklarar Yvette Gilbert och fortsätter: – Vi har dessutom lyckats med infärgningar när det gäller sobra färger. Vi har utvecklat produktionsprocessen, och vi har nu hittat rätt tjocklek på garnet för fortsatt utveckling. Garnet är dessutom tvättbart. I Skogens Tyg, ett hypotesprövningsprojekt i två steg som finansierades via BioInnovation, har materialets egenskaper utvärderats. – I projektet tittade vi på vilka områden som kan vara mest användarvänliga för materialen. Det är viktigt för att hitta rätt användningsområden för slutprodukten, avslutar Yvette Gilbert. Yvette Gilbert, Brand Manager Fabric Forest. Foto: Cornelia Schmidt. Foto: Anders Borg Scheller/Fabric Forest. 12