Stenkoll 1
Hallå där Maria Engström, Tillväxtverket TEXT: NI
CLAS KINDVALL FOTO: PRIVAT Ni fick i september 2013 i uppdrag av den dåvarande regeringen att framställa en handbok för kommuner om gruvoch täktsatsningar? – Just det, bakgrunden är den nya mineralstrategi som antogs i juni samma år. Stora gruvetableringar får naturligtvis effekter på samhället och kommunerna ställs inför stora utmaningar i samband med det, till exempel när det gäller infrastruktur, transporter, bostäder och kompetensförsörjning. ” 46 Genom intervjuerna har SMBI bidragit med sina erfarenheter om kommunernas kunskap och hantering rörande täktverksamhet. Maria Engström Vad är målet med handboken? – Den ska ge en översiktlig sammanfattning över prövnings- och tillståndsprocesserna för gruv- och täktverksamheter och peka på var det går att hitta mer underlag och information. I handboken behandlas också hur kommunen genom sin översiktsplanering kan arbeta strategiskt och långsiktigt för att främja en hållbar näringslivsutveckling. – En viktig uppgift är också att ge exempel och lyfta fram erfarenheter och kunskap om tidigare besluts- och dialogprocesser i olika kommuner som har jobbat med de här frågorna. Hur har ni närmat er ämnet? – Vi har samarbetat med Naturvårdsverket och Sametinget samt telefonintervjuat flera kommuner vilket har resulterat i att vi fått fram några nyckelord. Samverkan och dialog, acceptans och långsiktig hållbarhet är de nyckelfraser som fått styra hur vi lagt upp arbetet. – Man kan säga att ambitionen är att uppfylla tre kriterier. Först och främst handlar det om att förtydliga och med det menas att klargöra roller och ansvar kopplat till de olika besluts- och tillståndsprocesserna. Kommuner och myndigheter som arbetar med gruv- och täktfrågor pekar på att det finns behov av ökad kunskap om var och när kommuner behöver och kan agera. – Nästa mål är att synliggöra, det vill säga samla erfarenheter och möjligheter från kommuner med just erfarenhet av gruv- och täktverksamhet men också synliggöra behovet av kompetens och resurser i den egna organisationen. – Slutligen att förstärka genom att ge exempel på dialog och samverkansmetoder för att ge kommuner inspiration och förslag på verktyg att arbeta med. KROSSORDET # 132 Hur har SBMI kunnat medverka till arbetet med handboken? – SMBI har delat med sig av underlag om branschen och de har deltagit i våra intervjuer som är centrala för innehållet i handboken. Genom intervjuerna har SMBI bidragit med sina erfarenheter om kommunernas kunskap och hantering rörande täktverksamhet. – De har också gjort oss uppmärksamma på väsentliga skillnader kring behov och förutsättningar mellan gruv- och täktetableringar. – Tillväxtverket har fått ny kunskap kring vilka nya områden som branschen undersöker och följer för att kunna säkerställa exempelvis ballasttillgången på lång sikt. – För Tillväxtverket är det viktigt att kunna få föra en direkt dialog med näringslivet, till exempel branschorganisationer som SMBI, och vi uppskattar när människor tar sig tid att samverka med oss. SBMIs kommentar Det är lätt att se de olägenheter som en ny täkt kan medföra i form av täktområdet och lokalt ökad lastbilstrafik. Fördelarna däremot är inte lika uppenbara. SBMI har i sitt bidrag till boken summerat vilka fördelar det även finns med en ny täkt. Dels skapar täkten ökad konkurrens, dels kortar den transporterna och därmed minskar totalt sett transporter, utsläpp och kostnader. Handboken ska ut till kommunerna i maj i år. Slutrapporten lämnas in till Näringsdepartementet i mars 2016 då såväl handbok som hur den tagits emot och använts ute i verksamheten kommer att redovisas.