Nya Dimensioner LEDARE: HÅLLBARHET – EN MINSTA GEM
ENSAM NÄMNARE
Nya Dimensioner JÄRNSVÄRDET ÖVERLEVDE 900 ÅR PÅ HA
VSBOTTEN
Nya Dimensioner SÅ DOFTAR STÅL
Nya Dimensioner SAMVERKAN FÖR KLIMATET
Nya Dimensioner BE KLIMATDEKLARERAR
GRÖNARE STÅL merparten av branschens negativa påv
erkan på miljön och klimatet, och det är hos dem som den stora förbättringspotentialen finns. Det BE Group som grossist kan göra är att lyfta frågan och vara noga vid valet av leverantör. EUROPA LIGGER LÅNGT FRAM Enigt Mikael Norell ligger svensk och europeisk stålindustri långt fram när det gäller frågor som rör hållbarhet. Jämfört med till exempel Asien är skillnaden milsvid. Andelen skrot som används i tillverkningen är en av de enskilt viktigaste faktorerna för att minska klimatavtrycket. – I Asien är andelen skrot som används vid tillverkning av nytt stål omkring 23 procent, och man släpper ut mellan 10-12 ton koldioxid per producerat ton stål. – I Europa ligger andelen skrot på mellan 85-90 procent, och mängden koldioxid som släpps ut per producerat ton stål är 2-3,5 ton, berättar Mikael Norell. Finns det då någon framtid för producenter som inte tar klimatfrågan på allvar? – Jag har svårt att se att de kommer att klara sig på sikt. Klimatet är en fråga som diskuteras överallt, och i det långa loppet så kommer alla att behöva rätta sig i ledet. Det gäller även de asiatiska producenterna, säger Mikael Norell. FÖRÄNDRING PÅ GÅNG Om klimatfrågan diskuteras flitigt både på producent- och grossistnivå, så har genomslaget längre ner i leveranskedjan ännu inte varit lika markant. En förändring är dock på gång, menar Mikael Norell. – Det är en fråga som diskuteras mer och mer, även bland våra kunder. Generellt kan man säga att ju större kunden är, desto mer pratar man om det. Undantaget är underleverantörer till stora bolag, de har oftast väldigt höga krav på sig när det gäller just hållbarhet, konstaterar han. Vad kan då göras för att skynda på processen? Enligt Mikael Norell så måste de stora aktörerna ta ett större ansvar. – Det är de stora bjässarna som måste gå i täten för omställningen. Om de börjar ställa krav så har de mindre aktörerna inget annat val än att följa efter. Utöver att välja stålproducenter med omsorg så har BE Group som grossist en annan viktig uppgift, menar Mikael Norell – nämligen att föra informationen kring frågor som har med miljön och klimatet vidare från producenterna till slutkunderna, så att de kan fatta ett aktivt beslut. MER SKROT I TILLVERKNINGEN Många av de producenter som BE Group samarbetar med ligger idag väldigt långt fram när det gäller hållbarhetsarbete. En del är till och med världsledande. Det gäller bland annat den finska tillverkaren av rostfritt stål, Outokumpu, som de senaste åren lagt stora resurser på att minska sina avtryck på klimatet. Enligt Örjan Lewerentz, General Manager på Outokumpu Scandinavia, är den stora utmaningen för stålbranschen att säkerställa att energiförsörjningen vid tillverkning av stål sker på ett hållbart sätt. Det gäller både vid smältning av skrot och vid bearbetningen av stålet. En stor del av klimatavtrycket kommer från framställningen av råvaror, konstaterar han. En viktig del av lösningen är att använda sig av koldioxidfri el vid produktionen. En annan att maximera andelen skrot i tillverkningen. Enligt Örjan Lewerentz har Outokumpu kommit långt i båda fallen. – Vi jobbar ständigt med att öka andelen skrot i vår produktion, ambitionen är att vara bäst på att återbruka rostfritt stål. Och när det gäller koldioxidfri el, så utgör den idag 78 procent av den totala andelen el som vi använder. MER SAMARBETE Utöver att maximera andelen skrot och koldioxidfri el, har Outokumpu även arbetat hårt för att minska avtrycket från interna och externa transporter. Dessutom har bolaget en egen gruvverksamhet för legeringen ferrokrom, vilket också bidragit mycket till att minska företagets negativa påverkan på miljön, berättar Örjan Lewerentz. Mikael Norell och Örjan Lewerentz understryker vikten av att stålproducenter och grossister samarbetar för att ytterligare skynda på omställningen till en grönare stålindustri. Samarbetena kan ta många olika former. Ett sätt kan vara att bjuda in till gemensamma event, exempelvis seminarier på temat hållbarhet – något man gjorde tidigare i somras. – Miljön och klimatet är viktiga frågor, och vi ser ett ökande intresse från alla våra intressenter. För oss är det av största vikt att vi jobbar tillsammans med andra aktörer – våra kunder och deras kunder – som delar vår vision, avslutar Örjan Lewerentz. ■ NYA DIMENSIONER 15 ” Vi jobbar ständigt med att öka andelen skrot i vår produktion, ambitionen är att vara bäst på att återbruka rostfritt stål” Örjan Lewerentz, General Manager på Outokumpu Scandinavia
Nya Dimensioner NY RUSKAP I NORRKÖPING
Nya Dimensioner BE ONLINE: POSITIVT MOTTAGANDE AV
NYA WEBBSHOPPEN
Nya Dimensioner ANALYSEN: NYA NYANSER AV GRÖNT