Nya Dimensioner LEDARE: HÅLLBARHET – EN MINSTA GEM
ENSAM NÄMNARE
Nya Dimensioner JÄRNSVÄRDET ÖVERLEVDE 900 ÅR PÅ HA
VSBOTTEN
Nya Dimensioner SÅ DOFTAR STÅL
Nya Dimensioner SAMVERKAN FÖR KLIMATET
Nya Dimensioner BE KLIMATDEKLARERAR
Nya Dimensioner NY RUSKAP I NORRKÖPING
Nya Dimensioner BE ONLINE: POSITIVT MOTTAGANDE AV
NYA WEBBSHOPPEN BE:S NYA WEBBSHOP VAD? Kunderna tycker till om nya BE Online NÄR? Den nya webbshoppen lanserades tidigare i år VARFÖR? Ökad tillgänglighet och service för kunder som handlar digitalt POSITIVA OMDÖMEN OM BE:S NYA WEBBSHOP I början av sommaren lanserade BE Group sin nya webbshop – BE Online. Målsättningen var att skapa en ny modern e-handelslösning där kunderna – med hjälp av en rad nya, smarta funktioner – både kunde beställa material och skaffa sig detaljerade information om allt från olika materialegenskaper, kvaliteter och dimensioner till priser, lagerstatus och leveranser. Förväntningarna på webbshoppen har varit höga. Så vad tycker då kunderna om nya BE Online? Vi ställde frågan direkt till några av användarna. KUND: BROMMA STÅL AB. PÄR MÜTZEL L, INKÖPSCHEF Vad tycker du om nya BE Online? – För oss som ofta jobbar med korta ledtider har den inneburit ett lyft. Det går snabbt att ta reda på om ett material finns hemma och hur lagersaldot ser ut. När vi behöver material eller ska ta fram en offert åt en kund är det ofta bråttom, då det bra att vi kan få ett pris direkt. Det spar tid för alla. Hur använder ni webbshoppen? – Först och främst för att göra inköp, men också när vi ska sammanställa offerter till våra kunder. Att snabbt kunna få fram pris och leveransdatum är en stor fördel, inte minst nu när det råder brist på material och priset gått upp mycket på kort tid. – Det har även blivit enklare för våra säljare, som inte behöver gå via mig varje gång de behöver material, utan själv kan gå in och lägga en order. På vilket sätt underlättar BE Online för er? – En funktion som vi gillar är att vi själva kan gå in och beställa bearbetning – exempelvis kapning, gerning, och målning – i samband med att vi lägger en order. Det är en funktion som vi inte använt oss av än, men som vi säkert kommer att ha nytta av framöver. Någon funktion som du är speciellt nöjd med? – Att vi kan märka våra beställningar med specifika kund- och ordernummer. Det är också bra att kunna se var brytpunkten för priset går beroende på vilken mängd material vi köper. Ibland lönar det sig att beställa lite extra även om det innebär att vi själva får lägga upp en del på lager. att få fram rätt produkter till kunderna. KUND: HAMEK VERKSTAD. HANS PERSSON, VD Vad tycker du om nya BE Online? – Jag använde mig även av den gamla webbshoppen, och jämfört med den så är nya BE Online mer lättanvänd. Framför allt så är det enklare att hitta i den nya, den känns modern både när det gäller funktion och utseende. Hur använder ni webbshoppen? – Vanligtvis använder jag den ett par gånger i veckan, och då både för att göra inköp och söka efter material, men också när jag tar fram offerter till våra kunder. Vi är en legoverkstad och arbetar framför allt mot stål- och processindustrin, vilket innebär att vi använder allt det stål som vi köper själva. På vilket sätt underlättar BE Online för er? – En sak som underlättat mitt arbete mycket är att det går att filtrera sökningarna. Låt säga att jag behöver ett rör, men att det inte behöver vara en specifik dimension enligt ritningen. Då kan jag klicka i flera olika varianter och sedan jämföra både pris och tillgång för olika dimensioner. Någon funktion som du är speciellt nöjd med? – Att man kan se lagersaldo och när det beräknas komma in mer material. En annan bra funktion är att det går att se hur priset förändras beroende på hur mycket material man köper. Ibland kan det löna sig att köpa 100 kilo fast jag egentligen bara behöver 90, och lägga det som blir över på lager. Det har förenklat för oss, speciellt nu när det råder brist på material. 20 NYA DIMENSIONER
Nya Dimensioner ANALYSEN: NYA NYANSER AV GRÖNT