Bumsen 1
Redaktören kör Med den elefanten utkörd ur rummet
är det dags att berätta om denna mastodont till motorcykel, med extra allt. Med en vikt på 427 kg, en längd på 2,64 m och en bredd på nästan en meter är den till en början en rejäl handfull att hantera. Dock inte så tung att resa från stödet som man kan tro. Redan i första gathörnet blir jag påmind om cykelns karaktär. Nyss avstigen från min R 1250 GS med sin lätthanterlighet, styr jag nu en helt annan typ av hoj. Jag får ta i. Cykeln är lätt överstyrd i låg fart, vill styra inåt och jag får hålla emot på innerhandtaget i korsningar och rondeller. Det är mitt första intryck av R 18 Transcontinental. Här finns karaktär i massor. Redan när man ser motorcykeln slås man av att BMW inte har sparat på någonting, detaljarbetet är på topp, liksom utrustningen. Men det är först bakom styret, på rull, som jag fattar grejen. Jag sitter lågt, sjunker ihop en aning och får vindrutekanten precis i siktfältet. Inte för att det gör något, jag ser bra ändå och vindrutan, Växelförare för storfotade. kommer det att visa sig, funkar perfekt ute på landsvägen. Jag sätter fötterna på fotplattorna, växlar upp med hälen på den långa växelväljaren, sträcker lite på ryggen och ser ut över instrumenteringen. Två stora runda klockor med fart och varvtal, två mindre varav den längst till höger mest är en kul grej. ”Power reserve” står det under den lilla visaren som rör sig mot 0 i takt med gashanden. Fast noll blir det aldrig tal om, här finns alltid massor av kraft i den stora motorn. Under de fyra klockorna, med BMW-logotypen i mitten, breder en 10,25 tum bred TFT-display ut sig, och erbjuder all info man är van vid på moderna BMW-cyklar. Låt oss lämna instrumenteringen och ge oss ut på landsvägen. Om R 18 Transcontinental är en handfull på smågator och i rondeller, är den nu i sitt esse, landsvägen är dess givna revir. Lugnt och kraftfullt drar motorn ekipaget upp i lagstadgad hastighet, eller gärna lite mer, med ett härligt muller ur de långa kromade avgaspiporna. Jag njuter till fullo i min bekväma fåtölj Bumsen 2 2022 43