Bumsen 1
Vintertur given att köra, men samtidigt är det ju
roligt att vara lite annorlunda. Just då hade butiken ingen 850 hemma så i väntan på en sådan fick det bli en något större hoj att kränga dubbdäcken på. – R 1250 GS Adventure är ju en superbra hoj att köra. Att vi valde just den är ju för att visa att det går, och för att det är härligt att köra en hoj med stor motor, säger Robert. En rast i solen, med lite hojsnack, är inte fel. Sagt och gjort, en 1250 GSA fick det bli. Fredrik Kvarnström, som Robert äger MC-butiken med, tog in hojen på verkstaden och förberedde den för vinterkörning. Bakdäcket är ett specialdubbat Continental TKC80-däck med endurodubb. Det är dessutom dubbat av ingen mindre än Lasses Rallyservice i Alunda som dubbar däck till den svenska enduroeliten. Framdäcket däremot blev en specialare av andra skäl. – Det är också ett Continental TKC80 men med bil-dubb och extra skruvdubb, säger Fredrik. Det optimala hade ju varit ett däck med endurodubb även fram. Men vi hade problem med att hitta ett däck som har tillräckligt tjocka klackar att fästa dubben i. De grovmönstrade och dubbade däcken bet bra i vinterföret, både på lössnö… En solig dag i slutet av februari när minusgraderna var så där lagom bitiga var det dags för 1250:n att bekänna färg på de snöiga och isiga 8 Bumsen 2 2022