Bumsen 1
Med R 1250 GSA på det hala Varje vecka under vint
ern samlas ett gäng hojåkare i Avesta för att köra en tur tillsammans. De flesta kör lätta och smidiga endurohojar. Det är ju ofta en utmaning i sig att köra på isiga och snöiga vägar i skogen och då är en större hoj kanske inte optimalt. Men så finns det ju de som vill ha lite extra utmaning. Varför inte sätta dubbdäck på en av världens bästa hojar, en R 1250 GS Adventure. I en grupp på Facebook för hojåkare i och omkring Avesta finns ett gäng entusiaster som mer eller mindre varje helg ger sig ut på en fin tur i skogen och på vintriga grusvägar tillsammans. Självklart grillas det gärna en och annan korv också längs vägen. Alla som kört hoj på is och snö vet att det är en helt fantastisk upplevelse. De allra flesta ser nog samtidigt en liten och smidig endurohoj framför sig för att lättare ta sig fram på det hala underlaget i skogen och småvägar. – Denna gång hade vi lite blandade hojar med. Allt från en 250 upp till en 700:a, säger Ulf Krigh som är en av dem som nästan alltid är med på turerna. Robert Lundgren, en av ägarna till Lundgrens Motor i Avesta, bestämde sig för att hänga med på en lördagstur. En F 850 GS hade ju varit Bakdäcket på BMW R 1250 GSA är ett Continental TKC80-däck med endurodubb, dubbat av Lasses Rallyservice i Alunda. Bumsen 2 2022 7