Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
021 1
Kreativa Europa 2021 heten hos producenter i rela
tion till kanaler och digitala plattformar, stärka samarbetet mellan intressenter (produktionsbolag, kanaler, digitala plattformar och säljagenter) från olika länder som deltar i MEDIA-delprogrammet för att de ska kunna producera högkvalitativa program ämnade för internationell distribution, marknadsförda till en stor publik där kommersiell exploatering inom multi-plattformsfären ingår. Totalt 70 ansökningar varav sex från svenska produktionsbolag. Av dessa beviljades 64 varav sex från svenska produktionsbolag. Totalt beviljades svenska bolag 2 377 500 euro. TABELL 9. SVENSKT RESULTAT STÖD TILL TV- OCH ONLINE-INNEHÅLL 2021 Produktionsbolag Anagram Yellow Bird FLX Auto Images Nexiko Drama Kärnfilm Projekttitel Tunna blå linjen, S2 A Life’s Worth Blinded, S2 The End – Allies for Armageddon The Big Fix Hostage Beviljat belopp (euro) 472 500 500 000 500 000 5 000 500 000 400 000 Stöd till samutveckling av ett projekt Projektet måste utvecklas mellan minst två europeiska oberoende produktionsbolag som har ett signerat samutvecklingsavtal där en tydlig fördelning finns gällande arbetsuppgifterna och det kreativa samarbetet. Syftet med stödet är att ge medel till produktionsbolag för att utveckla verk med ett högt kreativt värde och en kulturell mångfald som är attraktiva för spridning over gränser. Bolag uppmuntras att utveckla starka och innovativa samarbeten på kreatörs- och finansieringsnivå tillsammans med strategier för marknadsföring och distribution. För att stärka potentialen att nå en större publik på europeisk och internationell nivå, behöver dessa vara etablerade redan under utvecklingsfasen. Från utlysningen 2021 finns ännu inga resultat publicerade. Stöd till dataspel och immersivt innehåll Syftet med stödet är att öka kapaciteten hos europeiska dataspelsproducenter, XR-studios och audiovisuella produktionsbolag att utveckla dataspel och immersivt innehåll med potential att nå globala publiker. Stödet syftar också till att öka konkurrenskraften hos den europeiska dataspelsbranschen och andra bolag som producerar interaktivt immersivt innehåll på europeiska och internationella marknader. Detta genom att stärka förmågan att behålla immateriella rättigheter hos europeiska utvecklare. Under 2021 utlystes inte detta stöd. Företagandekluster Stöd till marknader och nätverk Stöd som främjar nätverkande för yrkesverksamma kreatörer inom den europeiska audiovisuella sektorn och utbyten som underlättar framhävandet av talanger. Stöd ges även till initiativ som underlättar utvecklingen och distributionen av europeiska och internationella gemensamt skapade verk och samproduktioner samt till aktiviteter som europeiska audiovisuella operatörer anordnar på branschevenemang och mässor i Europa och internationellt. Inom stödet till marknader och nätverk inkom totalt 80 ansökningar, varav två från Sverige. Av dessa beviljades 54 och två av dessa var svenska TV Drama Vision, som är en del av Göteborgs internationella filmfestival, samt m:brane i Malmö. 16/28