Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
021 1
Kreativa Europa 2021 Kännedomsmätningen inom kult
ur Under 2021 har omfattande kommunikationsinsatser genomförts för att lansera de nya utlysningarna samt för att nå nya målgrupper som tidigare inte kunnat söka stöd inom Kreativa Europa. I maj 2022 tillfrågades prenumeranter av Kulturrådets nyhetsbrev om att delta i en kännedomsundersökning om Kreativa Europa. Nyhetsbrevet når 9 540 prenumeranter som i huvudsak består av professionellt verksamma inom kultur och på alla nivåer (nationell, regional, kommunal, privat och ideell nivå). Nyhetsbrevet med länk till enkäten skickades ut den 5 maj. Brevet öppnades av 5 181 mottagare (54,3 procent) varav länk till enkäten fick 33 unika klick (0,63 procent). Då endast 17 aktörer (0,32 procent) av dem som öppnade nyhetsbrevet valde att besvara enkäten så kan inte några slutsatser dras. Däremot kan reflektioner göras. Tillsammans med statistiken för webben och våra konton på sociala medier ger resultaten en fingervisning om hur vi når ut, vilka våra följare är och vad vi behöver arbeta med framöver. Respondenterna utgjordes främst av representanter för: ideella föreningar (29,4 procent), kommunala verksamheter (23,5 procent) och regionala verksamheter (17,6 procent). De svarande representerar flera olika kulturområden. De vanligaste områdena var scenkonst, bild och form, litteratur och kulturområdesövergripande med 17,6 procent vardera. Ingen representant för arkitektur, nyhetsmedier eller för den audiovisuella sektorn (tv, radio, film, multimedia) har svarat på enkäten. Drygt hälften av de svarande känner till att det finns EU-stöd för de kulturella och kreativa sektorerna. Det var dock en större andel, 64,7 procent, som specifikt känner till EU-programmet Kreativa Europa. Svaren kan tolkas som att det finns en bristande kännedom om vad Kreativa Europa faktiskt är, även om själva namnet är bekant sedan tidigare. Av de svarande har 17,6 procent sökt stöd inom programmet. På frågan om vilka associationer de svarande får när de hör namnet Kreativa Europa angav 70 procent positiva associationer, 30 procent angav att de varken får positiva eller negativa associationer, ingen angav att de får negativa associationer. Tittar vi på webstatistiken för kulturradet.se/kreativa-europa och för perioden 1 januari–24 maj 2022 så har vi haft 3 557 besök (unika webbläsare). Av besökarna var 69,8 procent nya besökare. Flest besökare befinner sig i storstadsregionerna där Stockholm med 30,6 procent är tydligt i topp. 70 procent av besökarna hittar fram till sidorna för Kreativa Europa genom organiskt sök (som Google, Yahoo etcetera), 12,5 procent skriver direkt in sidans webbadress. Utöver startsidan för Kreativa Europa så ser vi ett tydligt intresse för sidorna om europeiska kulturhuvudstäder med 814 sidvisningar och sidan om den nuvarande programperioden med 797 sidvisningar. I topp finns även sidan som ger en bidragsöversikt över alla bidrag, varav bidraget till europeiska samarbetsprojekt har flest sidvisningar med 623. Som vi tar upp i inledningen så var svarsfrekvensen mycket låg. Ett skäl kan vara ett ointresse på grund av att det finns ett överflöd av liknande enkäter. Vi planerar att följa upp kännedomsmätningen 2027. För att få en högre svarsfrekvens så behöver vi utvärdera vår metod. För att öka kännedomen särskilt bland programmets nya målgrupper samt nå ut i hela landet behöver vi också fortsatt utveckla vår kommunikation. 22/28