Svensk medverkan i EU-programmet Kreativa Europa 2
021 1
Kreativa Europa 2021 Avslutande kommentarer För K
reativa Europa präglades årsskiftet 2020/2021 av försiktig optimism. Pandemin började kännas alltmer kontrollerbar allteftersom vaccinen utvecklades. EU-parlamentet tog det historiska beslutet att höja Kreativa Europas budget till 2,4 miljarder euro, en höjning med hela 63 procent. Arbetet med det nya programmet kännetecknas av tillförsikt och innovationskraft och beslutet om ökad budget togs emot med stor entusiasm. Under våren 2021 inleddes den nya programperioden för 2021–2027. Nya satsningar har presenterats och flera stödformer har vidareutvecklats och förbättrats. New European Bauhaus (NEB) angav en ny ton för den nya programperioden där ett helhetstänk för olika sektorer efterlyses. Under året redovisades resultat för hela programperioden 2014–2020. Stödutlysningar inom delprogrammen för Kultur och MEDIA blev försenade och många deadlines kom att ligga under sommaren vilket var försvårande för de kulturella och kreativa sektorerna. Många externa faktorer påverkade programmets utformning och startdatum, framför allt covid-19-pandemin som satte djupa spår inom hela den kulturella och kreativa sektorn. Trots detta är resultaten för de svenska organisationerna goda och vi har lyckats uppnå resultat i samma utsträckning som under tidigare, mer regelbundna år. Redovingen av projektmedlen har förändrats i den nya programperioden. Under tidigare programperiod redovisades hela summan av de projektmedel som tilldelades alla deltagande länder i ett projekt med svensk medverkan. Från och med 2021 redovisas enbart de medel som går till den svenska parten i ett projekt. Den här förändringen påverkar jämförbarheten mellan den tidigare och den nya programperioden och siffrorna för den nya perioden är betydligt lägre. Inom delprogrammet MEDIA visar svenska bolag en stor önskan och vilja att samarbeta med europeiska produktionsbolag, vilket kan ses i de kommande resultaten för stöd till samutveckling av ett projekt. Det går även att se i resultaten för de andra producentstöden – stöd till utveckling av slate och stöd till tv-och online-innehåll. Det är också glädjande att så många svenska filmarbetare trots pandemi deltagit i olika MEDIA-stöttade utbildningsaktiviteter, där de flesta fick ställa om till online-versioner av sina tidigare fysiska träffar. Under 2021/2022 arbetade Kulturrådet fram ett nytt stöd som riktar sig till organisationer som har fått beviljat en ansökan från Kreativa Europa inom delprogrammet Kultur. Möjligheten att söka ett kompletterande stöd inkluderar även projektmedel som har beviljats för utlysningen 2021. Förhoppningen är att fler mindre organisationer ska söka projektmedel nu när egenandelen kan reduceras ytterligare. Det ska bli intressant att följa den svenska medverkan i Kreativa Europa samt hur programmet och de beviljade projekten kommer att utvecklas. 23/28