Svensk Jakt Chefredaktören
Svensk Jakt Ripjakt
Svensk Jakt Ögonblicket
Svensk Jakt Från Svenska Jägareförbundet
Svensk Jakt Opinion
Svensk Jakt Riksnyheter
Svensk Jakt Fjälljakten
Svensk Jakt Bockjakt
Svensk Jakt Guldbockarna
Svensk Jakt Jägartips
Svensk Jakt I backspegeln
Svensk Jakt Regnställ
Svensk Jakt Vapenlagens historia del 1
Svensk Jakt Jägartips
Svensk Jakt Någonstans att jaga
Svensk Jakt Naturligt vis
Svensk Jakt Duell - robusta telefoner
Svensk Jakt Jaktbilar Motor Text & foto Lars Nilss
on Fyrhjulsdrivna jaktbilar En bra jaktbil ska utöver vardagens transportuppgifter, som att köra barnen till fotbollsträning och att storhandla, även klara de jaktliga utmaningarna. Svensk Jakt har provkört fyra fyrhjulsdrivna bilar med högre markfrigång: Audi A4 Allroad, Nissan X-Trail, VW ID.5 och Volvo XC60. Jakt och motorfordon Jaktlagen (1987:259) 31 §: ”Jakt får inte ske från motordrivna fortskaffningsmedel. Sådana fortskaffningsmedel eller andra motordrivna anordningar får inte heller användas för att söka efter, spåra, förfölja eller genskjuta vilt, för att hindra vilt att undkomma eller för att avleda viltets uppmärksamhet från den som jagar.” Audi A4 Allroad Quattro 40 TDI mildhybrid Svensk Jakt: Audi A4 Allroad bygger i grunden på den vanliga och populära mellanklasskombimodellen A4. Lägg på den högre markfrigången, fyrhjulsdriften och gummilisterna runt hjulhusen så har du Allroad i ett nötskal. Till skillnad från storebror A6 Allroad har inte A4 luftfjädring utan det är vanliga stötdämpare som gäller. Fjädringskomforten är väl avvägd åt det fastare hållet, utan att för den skull upplevas som stötig på normal landsväg. Bilen har fyra körlägen (efficiency, auto, comfort och dynamic) som förändrar karaktären gällande motor, växellåda och drivning. På sämre, guppigare norrlandsvägar 76 SVENSK JAKT Nr 8 | 2024 skulle A4 tjäna på lite mjukare fjädringssättning, även när körläget comfort väljs. Styrningen är direkt, precis som hela körupplevelsen som kan benämnas som rapp. För att vara en dieselmotor som är igång under huven är avsaknaden av vibrationer och ljud inne i kupén troligen det bästa vi någonsin upplevt. För att citera min 15-åriga dotter: ”Är det en elbil, pappa? Den är så tyst.” Förbrukningen under testperioden var 0,62 liter per mil. + Mycket låg ljudnivå i kupén. Bra drivlina. – Lågt baksäte gav obekväm knävinkel. Bred mittkonsol stjäl utrymme fram. Pris: Från 568 700 kr, testbilen kostar med tillval: Ingen uppgift. Motor: Diesel. Fyrcyl. 1 968 cc. Total effekt: 204 hk. Vridmoment: 400 Nm. Tjänstevikt: 1 816 kg. Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, automat. LxBxH: 4 762x1 847x1 485 mm. Markfrigång: 17,2 cm. Förbrukning: 0,6 l/mil, blandad körning*. CO2 : 157 g/km, enligt tillv. Årsskatt: 12 306 kr per år. *WLTP-körcykel, enligt tillverkaren.
Svensk Jakt Älgjakt
Svensk Jakt Jaktfrälst
Svensk Jakt Viltvård - skydda änderna
Svensk Jakt Hälgeserien
Svensk Jakt Hälgekrysset
Svensk Jakt Utrustning
Svensk Jakt Vapen & skytte
Svensk Jakt Vapenutrustning
Svensk Jakt Vapenfrågor
Svensk Jakt Från Svenska Jägareförbundet
Svensk Jakt Jaktbart vilt
Svensk Jakt Fjällnära recept
Svensk Jakt Redaktionen
Svensk Jakt Regionalt Norrbotten & Västerbotten
Svensk Jakt Regionalt Jämtland & Västernorrland
Svensk Jakt Regionalt Dalarna & Gävleborg
Svensk Jakt Regionalt Värmland & Örebro
Svensk Jakt Regionalt Mälardalen & Gotland
Svensk Jakt Regionalt Västra Götaland
Svensk Jakt Regionalt Sydost
Svensk Jakt Regionalt Halland & Skåne
Svensk Jakt Bernts betraktelser
Svensk Jakt Nästa nummer