Framtidens Solel 1
FR AMTIDENS SOLENERGI företag. Marknaden har helt
enkelt blivit mogen, säger Erik Martinson. Johan Hörlin, Key Account Manager, Region Syd, på E.ON Energilösningar håller med. – Det finns mycket mer kunskap om solel hos kunderna idag. De förstår både nyttan och värdet av solel och vilka begränsningar det har. Jag menar, det är ju stor skillnad på vad tung tillverkningsindustri och ett fastighetsbolag kan använda solel till. Förväntningarna är helt enkelt rätt ställda idag. GER ENGAGERADE KUNDER OCH PERSONAL Enkelt uttryckt kan man säga att finns två tydliga vinster med att installera solel på taket på ditt företag. Du får billig, säker och ren el till din verksamhet och så stärker du upp ditt varumärke som ett hållbart och innovativt företag som tar det här med klimat och miljö på allvar. – För bara något år sedan var det knappt någon kund som lyfte värdet av hållbarhet när de tog kontakt med oss, nu är det nästan det första de tar upp. Det finns ju andra värden med solel än kilowattimmar! Vi svenskar är pålästa och vill att man gör rätt för sig och när företaget man jobbar på investerar i solel för att slippa använda fossil energi blir man som anställd stolt, säger Johan Hörlin på E.ON. Det blir också lättare att attrahera nya talanger till företaget om man visar upp sig Med en tydligt uppsatt solcellsdisplay, som den här från företaget Solarfox, kan både anställda och kunder se hur mycket solel som företaget producerar i realtid. Foto: soLarFox från sin bästa sida och har en tydlig hållbarhetsprofil, berättar Johan Hörlin. Kunder och konsumenter gillar det likaså. Många större företag ställer idag krav på sina underleverantörer att de ska en ambitiös hållbarhetsredovisning och vara miljöcertifierade. Och här är användandet av förnybar el, som solel, en viktig faktor som också är ganska så ➛ En laddstation för elbilar är perfekt att kombinera med solcellsanläggningen. Foto: Fortunate4noW/Wikipedia FRAMTIDENS SOLENERGI 2021 15