Framtidens Solel 1
FR AMTIDENS SOLENERGI General Motors visar upp si
n soldrivna Corvette i miniformat på bilmässan GM Powerama show i Chicago 1955. Istället för solljus användes en elektrisk lampa för att driva på bilen som hade åtta solceller på motorhuven. Foto: gm att solbilsmarknaden kommer att växa med runt 20 procent per år framöver och enligt analysföretaget Transparency Market Research omsätta runt 6000 miljarder svenska kronor år 2027. Hur går det ihop och vad är det egentligen man tänker sig ska hända de närmsta åren? Fördelar och svårigheter med soldrift + Bra för miljön. Ren soldrift medför noll koldioxidutsläpp. Även om bilen måste tankas med extra el vid längre körsträckor så minskar den totala mängden inköpt el. Miljöpåverkan från tillverkning av bil, batterier och solpaneler tillkommer. – Vi har inga planer på att börja producera en soldriven bil inom överskådlig framtid. Vår Sunmobile är istället tänkt att symbolisera forskarvärldens nyfikenhet och den oerhörda potential som finns inom kraft- och energiområdet och bara väntar på att realiseras av välutbildade tekniker en gång i framtiden, sa GM:s dåvarande vd Harlow Curtice. En marknad värd 6000 miljarder Så vad har egentligen hänt sedan dess, snart 70 år senare? Har världens nyfikna forskare löst gåtan med solcellsdrivna bilar? Nej, inte alls. Det finns än idag inte en enda soldriven bilmodell på marknaden. Visst, vissa bilmodeller har sedan en tid haft inbyggda solceller som tillval som kan ge några mil extra i veckan, men hos den lokala bilhandlaren är solpaneler som drivmedel fortfarande en icke-fråga. Samtidigt förutspår nu en rad analysfirmor FRAMTIDENS SOLENERGI 2021 + Sparar bränsle. Att äga en bil som producerar sitt eget bränsle är bra för plånboken, då bränsleförbrukningen oftast utgör den största kostnaden vid sidan av finansiering, och värdeminskning. På sikt innebär det gratis solbränsle för många pendlare. + Snabbare och smidigare laddning. Laddningstiden blir betydligt kortare när solen redan har gjort en del av påfyllnigen, särskilt för den som laddar hemma med hushållsel. Andra slipper uppsöka dyra publika laddare lika ofta. + Billigare batterier. Batterierna behöver inte vara lika kraftfulla om de får påfyllning med solel under färd och när de står parkerade. Batteriet står idag för runt en fjärdedel av en elbils totalkostnad. – Utan sol inget bränsle. Att helt klippa sladden till bensinpumpen och laddstolpen kommer aldrig att vara ett alternativ för en solbilsägare. – Låg effektivitet och dyrt. Hittills har verkningsgraden på solceller varit för låg för att kunna ge en vanlig bil så många extra mil. De måste täcka stora ytor, vilket medför ökad tyngd, ökade kostnader och går ut över bilens design. ➛ Enligt tester gjorda av bilföretaget Hyundai resulterar lite smuts eller löv på bilens solcellstak bara i tre till tio procents minskad elproduktion. Foto: hyundai 45