Marknad 1
Nyheter Transportstråk i Örebro län NaƟonell plan
2018-2029 Borlänge Falun Fagersta Gävle Kopparberg Hällefors Filipstad Godsstråket Storvik-Frövi, kapacitets höjande åtgärder Lindesberg Ombyggnad Frövi bangård Nora Godsstråket HallsbergÖrebro-Frövi, kontaktledning KrisƟnehamn Oslo Karlstad Degerfors Värmlandsbanan Laxå-Kil mötesstaƟoner Laxå-Arvika ökad kapacitet Ombyggnad Laxå bangård Fjugesta Örebro Airport Hallsberg Laxå Stängsling Högtorpsgatan Göteborg Askersund Viktiga satsningar i transportinfrastruktur NaƟonell transporƟnfrastruktur i Örebro län Järnväg Väg Malmö Linköping Text Ulf Hjelting Regeringens nationella plan för transportinfrastruktur 2018-2029 har ett tydligt fokus på järnväg och sjöfart med satsningar på exempelvis upprustning av järnvägen och ombyggnation av Frövi bangård. Det här är satsningar som bidrar till att stärka Örebro län som ett nav i godssverige och till att öka andelen gods på järnväg och sjö. -Planen innehåller viktiga satsningar för både pendlare och godstrafik. Vintern och våren som varit har visat på behovet av en robust och tillförlitlig tågtrafik, det kan denna plan bidra till, säger regionråd Mats Gunnarsson (MP). Planförslaget innehåller även flera välkomna satsningar på infrastruktur i Örebro län exempelvis mittseparering av riksväg 50 söder om Askersund och ombyggnation av Laxå bangård för att höja både säkerheten och kapaciteten. Planen innehåller också satsningar på Frövi bangård och dubbelspår Halls - berg-Degerön så hela sträckan till Mjölby får dubbelspår. – Det är positivt att Hallsberg-Degerön är så tydligt utpekat och för första gången nu är finansierat i sin helhet. Självklart hade vi dock hoppats på ett tidigare genomförande för att de fulla nyttorna som denna kapacitetsförstärkning innebär ska bli verklighet så snart som möjligt, säger regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S). I dag saknas en effektiv förbindelse mellan Oslo och Stockholm. Planen pekar på detta som en brist i transportsystemet och konstaterar att det behövs helt nya järnvägssträckningar, men även upprustning av befintliga banor. – För oss som länge jobbat för en restid med tåg på sträckan Oslo-Stockholm under tre timmar är det glädjande att regeringen uppmärksammar stråkets betydelse och så tydligt visar på behovet av att Trafikverket jobbar vidare med stråket tillsammans med sina norska motsvarigheter, säger Mats Gunnarsson (MP). Planen transportinfrastruktur 2018-2029 innehåller också viktiga satsningar i andra delar av landet som är betydelsefulla för Örebro län: kapacitetsförstärkningar av farleden till Göteborgs hamn, mittseparering och förbättrad trafiksäkerhet på E20 till Göteborg samt mellan Köping och Västerås, åtgärder för att kunna köra längre godståg och kapacitetsförstärkningar på Godsstråket genom Bergslagen mot Dalarna, Gävleborg och övriga norrlandskusten. Förbättringarna på godsstråket har Örebro län efterfrågat under lång tid i samverkan med bland annat norrlandslänen. Planen pekar också på behovet av att se över behovet av åtgärder på västra stambanan. – Alla dessa åtgärder gör järnvägen mer robust, stärker länets position i Godssverige och förstärker vår konkurrenskraft ytterligare, säger Andreas Svahn (S). Dubbelspår Hallsberg-Degerön, (etapp 1 pågående) MiƩseparering Rv. 50 Medevi – BraƩebro backe MiƩseparering Rv. 50 AskersundÅsbro (pågående) Först i världen med patenterat IPS-system Epiroc inför en nyhet inom hydraulhammarteknik. Många av företagets riggmonterade tunga hydraulhammare är nu utrustade med det patenterade IPSsystemet (Intelligent protection system) och ger enklare, effektivare och mer ekonomisk drift än tidigare. AutoControl och StartSelect har varit populära funktioner i Epirocs hydraulhammare i flera år. AutoControl optimerar hammarens prestanda genom att automatiskt justera kolvens slaglängd. StartSelect erbjuder manuell växling mellan två lägen: AutoStart-läget möjliggör enkel positionering i början av hammarcykeln och i AutoStop-läget stannar hammaren automatiskt för att undvika tomslag i slutet av cykeln. Funktionerna är nu kombinerade på ett fyndigt sätt i Epirocs IPS-system (Intelli - gent Protection System). IPS säkerställer att hydraulhammaren alltid startar i Auto - Start-läget. När kontakttrycket mellan mejseln och materialet ökar och Auto - Control växlar från kort kolvslag till långt kolvslag växlar IPS automatiskt till Auto - Stop-läget. När mejseln bryter igenom materialet stängs hammaren av automatiskt och förhindrar tomslag. IPS gör nu brytningsprocessen ännu enk lare för användaren genom automatisk anpassning av hammarens driftbeteende till alla arbetsförhållanden. Drift - tiden ökar, eftersom IPS, med dess helautomatiska funktionalitet, inte kräver någ - on åtgärd eller reaktion från användaren och därför förekommer inga avbrott i arbetsprocessen. Det här systemet tillåter mer exakt och betydligt snabbare placering av hammar - en, tack vare att centreringseffekten, och tomslag, som ofta leder till att verktyget skadas, nu undviks. Detta eliminerar även den mekaniska påfrestningen på bäraren och livslängden för alla slitdelar förlängs. Den fysiska belastningen på föraren minimeras också. Kumla Odensbacken Karlskoga Örebro Uppställningsspår Örebro södra Västerås Eskilstuna Arlanda Stockholm Arboga 10 Marknad