Nolltretton 1
STREAMINGTIPS The Walking dead: Dead City AMC+ Zo
mbietrenden håller i sig och nu har det kommit ytterligare en spin off till The Walking dead. Denna gång handlar det om en överlevnadskamp i ett postapokalyptiskt New York med Jeffrey Dean Morgan och Lauren Cohan i en miniserie på sex avsnitt. I ”Dead City” får vi följa Maggie som behöver ge sig in i det otroligt zombietäta Manhattan, för att rädda sin kidnappade son. För att lyckas med detta behöver hon Negans hjälp. För karaktärer som Maggie och Negan, som har sprungit i skogar länge, är det en helt ny värld som är extremt klaustrofobisk, skrämmande och som man även upptäcker har överlevande, säger seriens showrunner. (TP) Crazy Pictures sci-fi rulle ”UFO Sweden”. FILM Svensk genrefilm på uppgång Under hösten kan vi se både svensk katastroffilm som svenska skräckfilmer på biograferna. Håller det på att bli fart på den svenska genrefilmen? Välkommet och välbehövligt i så fall tycker många. De senaste tio åren har utvecklingen av den svenska filmproduktionen diskuterats flitigt. Utbudet har ofta ansetts för smalt och det har saknats stora produktioner som riktar sig till en bred allmänhet, och detta har ofta kopplats till villkoren för den ekonomiska stöttningen. En vanlig kritik har varit att identitetspolitiska överväganden har haft företräde framför kvalitetsmässiga och/eller kommersiella bedömningar. Ett bevis för det skulle vara att svensk films andel av biopubliken stadigt minskat på senare år. Sen kom pandemin som också slog hårt mot filmbranschen och många har menat att svensk film befunnit sig i kris under en längre tid. När Anette Novak tillträdde som VD för Svenska Filminstitutet 2022 hoppades många på en förbättring, men i september fick Novak hastigt och lustigt sparken efter bara ett och ett halvt år på jobbet och utvecklingen för svensk film fortsätter att vara oklar. Men det finns ett område där man kan ana en ljusning, nämligen när det gäller den svenska genrefilmen som tycks vara på uppgång. Det har länge talats om att svensk film burit på det Bergmanska oket med tunga dramer, men kanske håller något på att hända för på senare tid tycks det finnas ett ökat intresse för att producera svensk genrefilm. Romantiska komedier (ofta med Peter Magnusson i huvudrollen) har gjorts ett antal genom åren men det finns andra genrer som varit kraftigt underrepresenterade. En sådan är skräckfilm. Jodå, det har dykt upp svenska skräckisar med ojämna och långa mellanrum men kanske var “Feed” från förra året starten på nåt nytt? För denna höst följer gänget bakom “Feed” upp den med rysaren “Canceled” som hämtat inspiration från allas vår Joakim Lundells spökjägande på svenska slott. En annat svensk skräckis som ska försöka skrämma oss i höstmörkret är “Karusell” som utspelas på Liseberg. Sen har vi Netflixfilmen “Konferensen” som också har målet att ge oss kalla kårar utmed ryggraden. Katastroffilm är en annan svensk genre som knappt existerat. Ibland har det till och med hävdats att Norrköpingsgänget Crazy Pictures “Den blomstertid nu kommer” var Sveriges första katastroffilm. Denna höst kan vi se “Avgrunden” där hela Kiruna håller på att försvinna ner i en, just det, avgrund. Kanske kommer vi få se fler exempel på den typen av undergångsberättelser nu när den moderna tekniken gör att det är möjligt att med en rimlig budget producera den typen av skildringar. Och det finns fler genrer som gärna kan få ett uppsving, som science fiction. Förutom kalkonrullar som “Rymdinvasion i Lappland” från 1959 och “Gröna gubbar från Y.R” från 1986 är väl 2019 års “Aniara” det kanske enda riktiga exemplet. Kanske är det Crazy Pictures som ska göra det? De var ju halvvägs där med “UFO Sweden”. TIPSET Elvis (2022) När Moulin Rouge-regissören Baz Luhrmann sätter tänderna i världshistoriens mest ikoniska rockstjärna blir det en färgsprakande fest i högt tempo och intensiv berättarstil som är en riktig fröjd för ögat. Och för örat. Luhrmann lyckas riktigt bra med att skildra hur Elvis uppväxt med gospel, blues och country vävs ihop till att skapa den nyskapande rock´n´roll som gjorde den snygga ynglingen med den gudabenådade rösten till superstjärna. Musikscenerna, inte minst “If I can dream”, är fantastiska men hela filmen är en sprakande filmisk upplevelse som fortsätter att bygga myten om Elvis Presley. Historien berättas till stor del genom den ökände överste Tom Parker, manager, bluffmakare och speltorsk, som själv anser att han skapade Elvis men som av många andra anses vara den som dödade inte bara Elvis karriär utan i förlängningen även stjärnan själv. En film som tilltalar både fans och de som inte vet så mycket om The King. (TP) KLASSIKERN Jakten på den försvunna skatten (1981) I somras kom den femte (och sista?) filmen om arkeologen och äventyraren Indiana Jones, med en numera 80-plus Harrison Ford i huvudrollen som hjälten med hatt och piska. Med det stora filmäventyret började redan för över fyrtio år sedan när Steven Spielbergs presenterade Indiana Jones för biopubliken. I den första filmen slåss han mot nazister (något som blivit hans signum) i jakten på den heliga förbundsarken med Moses tio stentavlor, och denna rulle innehåller allt som man kan begära av ett storslaget matinéäventyr: skattjakter, häftiga slagsmålsscener, elaka skurkar, biljakter, lite romantik och spännande miljöer. En filmklassiker som åldrats riktigt väl och en riktig äventyrsfilm av det slag som man sällan ser idag. (TP) NOLLTRETTON 49 Text: Tobias Pettersson Foto: Crazy Pictures