Nordens Tidning 1
Arbetsmarknad och utbildning Deltagare från en tr
e dagars träff med unga som tidigare har varit fosterbarn från hela Norden. De diskuterade bland annat vilka förbättringsområden som ska lyftas till ansvariga politiker i Norden. Nordens barn – fokus på barn i fosterhem Nordens Välfärdscenter har undersökt vad man vet om nordiska fosterbarns psykiska och somatiska hälsa, behov av eftervård och utbildningsresultat. Hur det går i skolan är, på statistisk nivå, avgörande för hur det går för barn som växer upp i familjehem. I 10 en rad svenska registeranalyser var skolmisslyckande den enda starka riskfaktorn för framtida negativa utfall, så som självmordsbeteende, missbruk, kriminalitet och bidragsberoende. Omvänt var frånvaron av skolmisslyckande den enda faktorn som predicerade goda utfall i ung vuxen ålder. Hur går det då i skolan för barn som växer upp i familjehem? Tyvärr väldigt dåligt för många av dem. I svenska nationella registerstudier hade 60 procent av långtidsvårdade pojkar i familjehem inga/ofullständiga/ låga betyg från årskurs 9, jämfört med var femte pojke i normalpopulationen. nordens tidning nr 3 | 2015 De absoluta siffrorna var något bättre för flickor i familjehem, men skillnaden mellan dem och andra jämnåriga flickor var snarast större än för pojkarna. Dessa siffror speglar inte en påtagligt lägre kognitiv förmåga bland barn i familjehem jämfört med andra barn. Om barn i familjehem inte misslyckas i skolan är oddsen hyggliga att de kommer att leva ett någorlunda normalt liv i vuxen ålder. Personer som växt upp i familjehem hade som grupp klart lägre utbildning i vuxen ålder än andra jämnåriga med samma begåvning, men också lägre än jämnåriga med samma betyg från grundskolan. Runt var tredje hade vid 26 års ålder bara grundskola, jämfört med en av tolv i normalbefolkningen. Mycket få hade nått högskoleexamen. En lång rad studier från olika länder har rapporterat liknande resultat. Om barn i familjehem inte misslyckas i skolan är oddsen hyggliga att de kommer att leva ett någorlunda normalt liv i vuxen ålder. Men om de misslyckas i skolan, vilket de flesta av pojkarna gör, då är oddsen radikalt sämre. Nordens Välfärdscenter rekommenderar därför riktade insatser till alla barn som växer upp i familjehem. Det skulle göra stor skillnad för denna grupp barn. Kartlägg läs- och räknefärdigheter med standardiserade instrument hos ALLA skolbarn i familjehem, framförallt före tonåren, för att motverka tidiga skolmisslyckanden. Ge barnen tillgång till individanpassade kompenserade insatser för att möjliggöra ”catchups”. För mer information: http://www.nordicwelfare.org/ Projekt/nordens-Barn---Fokus-pa-barn-i-familjehem kontakta gärna projektledaren: Fredrik.hjulstrom@nordicwelfare.org FOTO: Fredrik SJögren