Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Test röravskärare
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren 22-åring död efter fall
Byggnadsarbetaren De livsfarliga lyften
GRANSKNING K ranförare vågar inte längre lita på
lastkopplare och signalister. De är rädda att dåliga kopplingar eller fel signaler ska leda till en katastrof. – Det händer grejer vilket bygge du än kommer till. Man sitter på helspänn hela tiden. Jag brukar säga att ”det är ju ingen mening att ni går kursen 'Säkra lyft', när ni kopplar så här”. Ska jag sitta som en jävla polis på byggena? Kranföraren Christer Sunesson, befinner sig i kranhytten 35 meter upp på ett bygge i Växjö. Det värsta tillbudet han varit med om hände på en annan arbetsplats i samma stad. En dåligt förankrad lastpall med frigolit lossnade och föll när han lyft upp den på 30 meters höjd. – Då släppte ena stroppen, så lastpallen susade rätt ner i en jävla ek och slog av en gren. I närheten fanns en klätterställning där byggnadsarbetare varit tidigare men tack och lov hade jag kollat så att inget folk VANLIGASTE FELEN VID SIGNALERING ● Fel tecken används vid lyft och stopp. ● Fel stroppar till fel last. ●Kunskap saknas om hur kran och krok fungerar. ●Stroppar knyts ihop, vilket minskar bärförmågan, i stället för att man tar en längre stropp som passar. ●Man stryper inte lasten, gör inte öglor för att fästa den, när det behövs. ●Man stryper lasten men räknar inte med att bärförmågan minskar då. ●Man lastar, ger tecken och vänder ryggen till för att göra något annat. var i närheten, berättar han. Pallen var dålig och Christer hade en gång satt ner den och begärt att förankringen skulle göras om. – Men varför snärjde de inte rätt när de såg att pallen var dålig? Trots att de gått kurs? Jag hade ju inte en chans att se hur det såg ut från 65 meters höjd, säger Christer Sunesson. »ENA STROPPEN SLÄPPTE, SÅ LASTPALLEN SUSADE RÄTT NER I EN JÄVLA EK.« — Christer Sunesson, kranförare Signaler för säkra lyft. A nsvaret uppe i kranen är enormt. Höjden och vikterna kan göra minsta tillbud till en livsfara. Samtidigt är kranföraren ofta i händerna på den som ska koppla och dirigera lasten. Sikten kan vara helt skymd och höjden gör det omöjligt att se detaljer på förankringen. Men kranförarna vet ofta inte vem kopplaren är eller vad personen kan. – Utvecklingen är skrämmande. Det görs många olagliga och livsfarliga kopplingar i dag. Många kan inte hantera vare sig signaler eller kommunikationsradio, säger kranföraren Tom Mattsson i Stockholm. Han sitter tillfälligt i boden medan Tom Mattsson. åskan dånar ovanför. Nu jobbar han på ett bygge med ett kunnigt lag men han var själv tidigare med om en mardrömslik upplevelse när han skulle lyfta ett stort virkesknippe, cirka sex meter långt och 1,50 meter brett. Lasten var skymd när han lyfte men på 30 meters höjd fick han lasten i synfältet. – Då såg jag att de hängt ytterligare tre virkesknippen under varandra och fäst dem helt fel. Det var totalt livsfarligt. Den dagen stängde jag ner bygget för säkerhetsgenomgång, berättar han. F Ibland har Christer Sunesson kamera i hytten. "Många tror vi ser allt i kameran men det stämmer inte", säger han. 20 BYGGNADSARBETAREN #8, 2019 lera förare har på senare år funderat på att lämna yrket. En av dem var Bo Strömblad från Hässleholm, erfaret skyddsombud, som senare i yrkeslivet sadlade om till mobilkran. Han har erfarenhet av flera, stora, rikskända prestigebyggen och berättar att han gått dit med magknip på grund av riskerna. Han var på väg att lämna yrket men stannar för att han hittade ett min
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Händerna i taket
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss
Byggnadsarbetaren Tog sin egen fajt i rätten
Byggnadsarbetaren Byggbling
Byggnadsarbetaren Byggkvinnor i nytt land
Byggnadsarbetaren Forskarlarm om nervskador
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Krysset
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads