Byggnadsarbetaren Ledare
Byggnadsarbetaren Test röravskärare
Byggnadsarbetaren Verktygslådan
Byggnadsarbetaren 22-åring död efter fall
Byggnadsarbetaren De livsfarliga lyften
FEL Kranföraren förväntades lyfta en klart överla
stad container. Förutom överlasten riskerade stora rasmassor att falla över bygget. dre gäng, där alla känner varandras kunskaper. – En stor majoritet av kranförarna mår dåligt för folk vet inte vad de sysslar med. Det kan hända att de kopplar material på fem ton med stroppar för två ton. Det uppstår dagligen livsfarliga situationer för att folk inte kan, samtidigt som de ska dirigera jättestora kranar med tung last, säger han. Själv blev han vittne till en allvarlig händelse med en tornkran på Nya Karolinska i Solna. – Det var stressigt som vanligt. Signalmannen skrek ”full fart neråt”. När lasten var ett par, tre decimeter ovanför byggnadsställningen ropade han ”stopp”. Men det var en rejäl last, det skulle tagit minst ett par meter att stoppa den, så lasten brakade genom en två våningars byggnadsställning. P å bygget i Växjö känner Christer Sunesson igen problemet med okunskap om kranar. Han har just lastat av taktegel, svänger tillbaka kranarmen och slår stopp för att visa. – De tror man kan tvärstoppa direkt – men titta här. Det tar fyra sekunder innan bromsen slår till och när det är vindstilla, som nu, hinner jag tio meter. Det måste du veta om du ska dirigera, säger han. Bland de farliga felen som görs listar han: fel tecken vid lyft och stopp, stroppar överlastas och hanteras fel. En annan vanlig risk är att folk kopplar lasten och sedan vänder sig om och gör annat under lyftet. – Det tror jag beror på stressen, säger Christer Sunesson. B 22 BYGGNADSARBETAREN #8, 2019 yggnadsarbetaren har pratat med ett tiotal kranförare och en handfull kopplare i samband med reportaget. Kranförare hyrs ofta ut med kran och de alternerar mellan olika byggen. Det är utsatt, samtidigt som KRANFÖRARNAS FÖRSLAG FÖR SÄKRARE LYFT ●Ha samma person som kopplare åt en kranförare för att lära känna varandra. ● Inför en ny yrkesgrupp som hela tiden jobbar med koppling, typ riggare eller banksman. FEL Armeringsjärn har fastnat i ett filigranparti. Kranföraren fick ingen varning från signalisten, han upptäckte på kranens våg att något var fel och hejdade lyftet. de ansvarar för lyften. Flera har tvingats byta bygge, när de protesterat mot fel. Bland kranförarna finns en stor misstro mot många av kurserna för kopplare och signalister. En byggnadsarbetare på ett stort byggföretag som deltagit i en av utbildningarna var också förskräckt. – Många satt och halvsov men klarade sig ändå. På provet fick vi rätta varandras svar, säger han. Mobilkranföreningen som organiserar företag med både torn- och mobilkranar, konstaterar samma sak. – Våra medlemsföretag i kranbranschen har fått till sig att utbildningarna i många fall är ganska urvattnade, säger Jenny Forssell på Mobilkranföreningens kansli. Det ses som så alarmerande att organisationen nu ska ta fram ett nytt system med skärpta krav och kontroller av utbildningarna. D et är en fri marknad att utbilda krankopplare och signalister. Dagens föreskrifter säger att de som utför arbetet ska ha rätt kunskaper men har inga tvingande krav, bara rekommendationer, om vad utbildningarna ska innehålla. Ingen kontrollerar dess kvalitet. Efter att flera kranförare slagit larm tog Byggnads och Sveriges Byggindustrier, BI, upp problemen med bristerna i en skrivelse till arbetsmarknadsdepartementet »DET UPPSTÅR DAGLIGEN LIVSFARLIGA SITUATIONER FÖR ATT FOLK INTE KAN.« — Bo Strömblad, kranförare FOTO: PRIVAT FOTO: PRIVAT
Byggnadsarbetaren Ögonblicket
Byggnadsarbetaren Händerna i taket
Byggnadsarbetaren Årets byggmiss
Byggnadsarbetaren Tog sin egen fajt i rätten
Byggnadsarbetaren Byggbling
Byggnadsarbetaren Byggkvinnor i nytt land
Byggnadsarbetaren Forskarlarm om nervskador
Byggnadsarbetaren Byggkollen
Byggnadsarbetaren Tävling
Byggnadsarbetaren Efter jobbet
Byggnadsarbetaren Krysset
Byggnadsarbetaren Medlem i Byggnads