Buffé 1
Buffé HÖST I EN FORM Rosmarinbakad kyckling med äp
ple och lök
Buffé MUSTIG PREPP Frossa i rotfrukter och grönkål
i månadens söndagsprepp
REKLAM OCH NYHETER FRÅN ICA ROSA PRODUKTER GÖR SK
ILLNAD ICA-butikerna stöttar Rosa Bandet-kampanjen genom att sälja rosa band och armband, och genom "rosa” produkter. För varje såld produkt går mellan 50 öre och 10 kronor oavkortat till Cancerfonden. Förra året samlade ICA-butikerna och Apotek Hjärtat in 50 miljoner kronor, en summa som räcker till att finansiera mellan 40 och 50 forskningsprojekt. ”samarbetet för forskningen framåt” Rosa Bandet-kampanjen samlar tillsammans med ICA och Apotek Hjärtat årligen in miljontals kronor till cancerforskning. I år hoppas Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström på insamlingsrekord och lovar "väldigt fina" rosa band. Vad är nytt med årets Rosa Bandet-kampanj? – Kampanjen har en större geografisk täckning, där ICA är bidragande, och ännu större synlighet än tidigare år. Sedan har vi hittat nya, roliga samarbeten genom årets designer. I årets kampanj fokuserar vi mycket på temat ”livskvalitet” i kommunikationen, vilket också är nytt. Vad betyder samarbetet med ICA för Rosa Bandet-kampanjen? – Tack vare ICA har vi genom åren kunnat samla in väldigt mycket pengar och sprida kunskap om bröstcancer över hela landet. ICA:s och Cancerfondens samarbete sträcker sig från 50-talet, ett långsiktigt åtagande som för forskningen framåt. Vad har det betytt konkret för cancerforskningen? – Samarbetet med ICA har sedan 2003 bidragit med 620 miljoner kronor till cancerforskningen, en svindlande summa! Med pengarna har vi gjort stora forskningsframsteg, inte minst inom bröstcancer – idag överlever nästan 9 av 10 som drabbats, på 80-talet var siffran 6 av 10. Vad hoppas du på med årets Rosa Bandet-kampanj? – Att den blir engagerande, att vi slår insamlingsrekord och att folk vill vara med och bidra. Sedan hoppas jag att folk tycker att årets designer är spännande, vi har ett väldigt fint band i år! Årets designer är än så länge hemlig, hur tänker ni när ni väljer vem det ska bli? – Det ska vara någon som är intressant, som är både folklig och kreativ, men som också kan skapa ett stort engagemang hos våra partner och hos allmänheten. Ibland kan det vara en tillfällighet att man fastnar för en speciell person. ULRIKA ÅREHED KÅGSTRÖM GÖR: Generalsekreterare Cancerfonden BOR: Strängnäs BÄST MED HÖSTEN: Alla vackra färger och den klara luften. En perfekt tid för vandring och traillöpning och äntligen öppnar alla landets scener igen. 37 BUFFÉ #09/2025
Buffé BULLEGRÖT Fira Kanelbullens dag den 4 oktobe
r redan till frukost