Läs 1
8 / TikToks underavdelning Booktok har blivit så
populär att den påverkar bokförsäljningen. Många av böckerna på Booktok är på engelska. BOOSTAR BÖCKER På TikTok finns influencers som både skrattar och gråter av sina läsupplevelser. ”De lyfter läsning och det är i första hand tryckta böcker det handlar om”, säger Anna Austin på Akademibokhandeln. TEXT KARIN HEROU & ANNA GIDGÅRD n ÄR DU EN boktok? Eller rent av en booktok? Fenomenet Booktok skulle kunna beskrivas som världens största bokklubb – online. Under hashtagen #booktok, på sociala plattformen TikTok, samlas bokmemes, läslust och inspiration. Bokfluencers listar sina bästa tips och sina värsta bottennapp. Faktum är att Booktok nu har blivit så stort att det påverkar försäljningen av böcker. I fjol köpte amerikanerna till exempel 825 miljoner tryckta böcker, en ökning med 9 procent jämfört med 2020, enligt NPD Bookscan. Affärstidningen Forbes menade att Booktok var drivande i försäljningsutvecklingen. I Sverige syns liknande tendenser, enligt Anna Austin, kategorichef på Akademibokhandeln. – Första indikationen kom förra våren, med tonårsgäng som kom in i butiken med sina telefoner och kollade på boktipslistor i TikTok-appen. Vi tänkte att det kunde vara värt att ha lite span på, och snart hörde allt fler butiker av sig om samma att läsa är att resa fenomen. Primärt är det böcker för unga vuxna det handlar om, men även vuxenlitteratur. Hon berättar att många butiker har en speciell ”Booktok-skyltning” där de samlar de böcker som trendar på TikTok just nu. – Man får vara på tå, för det är nya titlar hela tiden som hajpas. Ibland är det titlar som fallit i glömska som återigen får strålkastarljuset på sig. Jane Austen har fått en ny renässans, liksom Den hemliga historien av Donna Tartt. Även böcker som inte riktigt har hittat fram till sina läsare för egen maskin kan göra det via Booktok. Ett exempel är Colleen Hoovers It ends with us. I samband med att den trendade fick alla hennes tidigare böcker också ett lyft. J DET ÄR FRÄMST fysiska böcker som lyfts av influencers på TikTok. De visar upp en bok och berättar att de både skrattat Fenomenet som i o n A n l n a n A a u h s t Z i l é