Bumsen 1
KUNG AV KUNGAR Presenterad redan på mässorna men
vi kikar lite till på världens mest förnämliga tourer som mycket väl kan vara den bayerska juvelen K 1600. Den skiljer sig dock från de tidigare ikonerna i segmentet med att inte tilltala krom-örnsnarkomanerna eller diodlampefetischisterna. Nu skalll jag akta mig för att stämpla de avsatta konungarna som krönta med flärd före funktion men nog är vår egen 1600 touringkungen BMW:s krona? Det betyder inte att BMW sätter sig och myser utan järnen smids och utvecklingen rasar vidare. Till 2017 har K 1600 GTL utvecklats och förutom de förtjusande nya visuella effekterna så klassar den in i EU4-normen men trots detta pustar den lätt ur sig 160 häst och majestätiska 175 Nm. Mumma för körglädjen. Energi har lagts på att öka vindoch väderskyddet såväl som ökad komfort för förare och passagerare. Handtagen på styret har fått en ny position lite längre bakåt än tidigare vilket gör att du sitter mer upprätt. Backväxel har funnits i segmentet tidigare men först nu ser vi det på en BMW. Vi hittar också en nödknapp du trycker på ifall du eller annan behöver assistans eller om en olycka inträffat. Dynamisk ESA med automatiskdämningsautomatik är standard. Utöver detta finns nya färgval i form av ā€¯light White Non-Metallic och Thunder Grey Metallic. GTL Elegance erbjuder också alternativet Ebony Metallic/Blackstorm Metallic. Ytterligare en massa sköna tillval finns att välja till sin BMW K 1600 inför 2017. BMW-MOTORRAD.SE Bland annat nytt till 2017 är SOS-knappen, på höger hands sida, med vilken du snabbt slår larm om något gått på tok i trafiken. De nya slutburkarna till avgasrören K 1600 kan tyckas vara mycket snyggare än de äldre. Notera att blott det mittersta hålet på varje används, de två andra är fuskhål! En bra lyxtourer står för sig själv och kräver inga fransar, örnar eller Las Vegasaktiga diodklasar. 9