BYGGAREN 1
STENS JURIDISKA KRÖNIKA Fackmannamässigt utfört
F ackmässigt utfört är ett lagligt begrepp som uppstått sedan vi inte längre har utbildnings-, kompentens- och kunskapskrav, som på den tiden då man skulle göra karriär i hantverksyrkena som lärling, gesäll och mästare. Först gick man en utbildning, däreft er blev man lärling och fi ck så smått börja arbeta med överinseende av en mästare. Däreft er gick man och tog ett s.k. gesällprov och kunde arbeta mera fritt på egen hand för att däreft er bli mästare eft er att ha avlagt ett mästarprov och blivit utsedd till snickarmästare, murarmästare, målarmästare eller vad det nu var. Bara som mästare hade du rätt att sälja tjänster genom eget företag. Straff en försvann Redan 1846 avskaff ade man den juridik som dessa ämbetsmän godkända av staten kunde utöva, t.o.m. utdöma böter och skadestånd för andra inom samma skrå, som misskött sitt uppdrag. 1864 infördes Näringsfrihetsförordningen som gjorde det lättare att starta eget inom sitt hantverk. Därmed förfl öt tiden för ”tänket” med lärling, gesäll och mästare fram till 1969 då de sista legala kraven på godkännande och kompetens togs bort och all uppföljning fl yttades över från statlig översyn till fria lokala Hantverksföreningar. 1969 slopade man helt Näringsfrihetsförordningen från 1864. I Sverige och i många andra länder begravdes därmed en hantverkarkultur i Sverige som åtminstone hade anor ända från 1500 talet. Många Handels- och Hantverksföreningar fi nns fortfarande kvar, osagt hur de arbetar med bygghantverkarna. Vad hade detta med fackmässigt utfört att göra? Vem som helst kan kalla sig murare, snickare, målare, plåtslagare, byggare m.m. Vem som helst kan också starta eget. Men vad händer om de som gör det helt och fullt gör så utan att kunna ett ”jota” om själva hantverket? 4 § Konsumenttjänstlagen. Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta tillvara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt. Det är här det kommer in om kravet på kunskap och kompetens genom förmuleringen ”ska utföra tjänsten fackmässigt”. Visserligen är det fortfarande en bedömning om vad som är fackmässigt eller inte. Det fi nns mycket lite för domstolarna att gå på. Sakkunniga vittnen Oft a kallar man in s.k. sakkunniga vittnen vid tvistemål, men man skall komma ihåg att det inte fi nns några som helst krav på att dessa skall vara obundna och fria i sina tolkningar och därför blir det oft a partsinlagor. I populärprogram som ”Byggfusket” har vi fått se gigantiska prov på brott mot det fackmässiga utförandet. 20 Domstolarna ger gärna konsumenten tolkningsföreträde till tolkningen om vad som är fackmässigt eller ej, även om konsument vet något om det eller ej. 10 § Konsumenttjänstlagen. Tjänsten skall vidare anses felaktig, om resultatet avviker från sådana uppgift er av betydelse för bedömningen av tjänstens beskaff enhet eller ändamålsenlighet som kan antas ha inverkat på avtalet och som i samband med avtalets ingående eller annars vid marknadsföring har lämnats. STEN FOLKESSON Aff ärsjurist för bygg- & bygghandel. Det går inte att hoppa in i branschen utan att det straff ar sig. Har de gjort det har du ”fastnat med skägget i brevlådan” och du är fast i ett system som kan kosta mycket stora belopp.” Det går inte att skrodera vitt och brett om att ”kan allt, vet allt, gör allt” och få ett avtal och att det sen visar sig att det borde du inte alls ha gjort, för du visste inte och kunde inte. Det går inte att hoppa in i branschen utan att det straff ar sig. Har de gjort det har du ”fastnat med skägget i brevlådan” och du är fast i ett system som kan kosta mycket stora belopp. Vi kan inte få tillbaka det gamla tänket, kraven på fri handel och fritt näringsliv är för stort för att regleras. Sanktionerna på att inte ha gjort rätt för sig är för stora och dyra läropengar. Följer man statistiken på antal klagomål på bygghantverkarna hos Allmänna Reklamationsnämnen och Konsumentväglederna ligger klagomålen på icke fackmässigt utfört som nummer två eft er priset. Fakta: • Det är först när du överträff at kunden förväntningar som du har en nöjd kund. • Överdriv aldrig vad du kan, vet och utför. • Glöm inte att mycket hantverk styrs av normer och med erfarenhet. • Om du inte kan och vet, fråga hellre än chansa. • Du skall vara både proff s och kundens konsult och rådgivare (4 § KtjL). • Kunden är ingen kompis som du hjälper, du säljer tjänster som regleras i lag. BYGGAREN 4 2021