BYGGAREN 1
BYGGAREN SPANAR BEIJER SKANNA - HÄR FÖR ATT STA
NNA - Beijer storsatsar på självskanning Efter lyckat resultat i fl era tester satsar nu Beijer Byggmaterial storskaligt på skanning för proff skunder. Idag fi nns möjligheten på nio anläggningar. Efter sommaren skall självskanningen vara införd på Beijers samtliga 83 anläggningar. S tändigt matas vi med uppgift er om allt högre byggkostnader. Oft a framhålls prisutvecklingen på byggmaterial som en av de största bovarna i sammanhanget. Kostnaderna för t.ex. mark, infrastruktur, logistik och inte minst arbetstiden för byggnadsarbetet har inte skärskådats på samma sätt i den allmänna debatten, även om man inom branschen i stort varit medveten om sakernas tillstånd. Beijers erbjudande om att med självskanning förkorta tiden för - och samtidigt förenkla framförallt de s.k. småbyggarnas inköp - får ses som ett steg på vägen mot mer kostnadseff ektiv logistik. Om, som så oft a förekommer, två man med pickup och släp kommer till anläggningen för att handla så gäller det att det går undan. Tid är pengar, det gäller att producera på bygget och om två man kan spara en halvtimme i bygghandeln genom att skanna inköpen i stället för att köa är det mycket värt. Hur går det till? Inom livsmedelshandeln är det vanligaste självskanningsmediet en separat skanner. Beijers lösning är en app som används direkt i mobiltelefonen och som är tillgänglig både för Iphone (Appstore) och Android (Google Play). Med appens QR-kod anmäler kunden sin ankomst via en startskylt på den aktuella anläggningen. Vid köp skannas streckkoden på artikeln eller prisetiketten på hyllkant. Ordern avslutas direkt i appen och kunden får en kod för utpassering i kassan. På bygglager/brädgård används samma kod för att öppna bommen. Precis som vid ett vanligt köp skickas fakturan enligt kundens krav på märkning. För att logga in och börja använda systemet krävs Beijers e- handelsinloggning. 4 Kunden ansöker om en inloggning via hemsidan eller sitt lokala byggvaruhus. Appen är på svenska, men då många hantverkskunder kommer österifrån fi nns det språkstöd på polska, litauiska, ryska och engelska. Säkerhet? För att i görligaste mån skydda sig mot stölder och svinn i samband med skanningen görs stickprovskontroller vid utpassering. Upptäcks något galet ställs den aktuella kunden under observation och kontroll genomförs oft are. Den kund som ertappats med en ”felräkning” och upplysts om konsekvenserna undviker nog konfrontation i fortsättningen. Självskanning med smartphonen spar tid för en stressad byggare. Snabb utveckling inom bygghandeln Olika e-handelslösningar och som nu Beijer Skanna är tecken på snabba förändringar inom svensk byggmaterialhandel. Logistikfunktionerna vässas, hubbarna för direktleveranser blir allt viktigare, kundservicen automatiseras i allt större grad, samtidigt som generationsväxlingen hos kunderna ställer krav på än snabbare digitalisering. Det vi ser i kristallkulan är kanske ytmässigt mindre anläggningar, mer snabbrörliga butikssortiment i mindre mer köpstimulerande butiker och proff skunder som sköter hela sin varuförsörjning via appar, samtidigt som kraven på redovisning av klimatpåverkan, ursprung, återbruk mm, mm, blir allt fl er och krävande. Det gäller att hänga med i svängarna om man vill stå sig i konkurrensen. Därför var det trösterikt att vi vid vårt besök hos Beijer på Lidingö får veta att kaff ehörnan för proff sen fortfarande är en viktig knutpunkt för personliga kontakter, social samvaro och aff ärer. Ingenting går upp mot handslaget, skämtet och glimten i ögat. LARS CYRUS BYGGAREN 4 2021