Är det meningen att man ska kunna tågpendla, infr
astrukturministern? Catharina ElmsäterSvärd: – Ja, av flera skäl. Bland annat är det ett väldigt säkert sätt att åka på. Oſta kan man göra något annat samtidigt. Tåget är ett väldigt bra färdmedel och det är tänkt att det ska bli ännu bättre. Hur ska du säkra att folk kommer till jobbet i vinter? – Vintern i sig ska inte behöva vara ett problem, även om det kan slå till vissa dagar. Jämfört med tidigare är det ett helt annat sammansvetsat gäng kring järnvägen i dag. Samarbetet är mycket bättre mellan de som svarar för infrastrukturen, de som kör tågen och de som sköter stationerna. – Det kommer ytterliginte hann träffa dottern som lägger sig vid halv åtta på kvällen. EN ANNAN PENDLARE är Anders Hedberg som är konstruktör och så gott som dagligen pendlar från Tierp i norra Uppland till Stockholm. Går allt enligt planerna tar resan runt 75 minuter, men det är långtifrån alltid. – På vintrarna brukar det ta längre tid, och ibland ställs tåget in. Är det väldigt viktigt att vara i tid på jobbet övernattar jag i Stockholm. Vad är det värsta du råkat ut för? – Det är nog när det blivit stopp på tåget någonstans och man fått pulsa genom snön för att hoppa på ett annat. Annars har det ju hänt ett antal gånger att man blivit både fyra och fem timmar försenad. Lars Gustafsson har pendlat från Västerås till Stockholm i fem år, och har lärt sig att det aldrig går att lita på tågen. – Det händer alldeles för ofta att de blir inställda, då blir jag en timme sen till jobbet. Det är vanligt att tåget går sönder. Sedan har SJ återkommande problem att få ihop fordonen, de ska exempelvis få ihop två trevagnarståg till ett sexvagnarståg. Och att stå hör till vardagen även om det inte är så på alla avgångar. EN HALVTIMME EFTER vårt samtal får jag mejl från honom: ”Jag sitter på tåget på vägen hem. Tåget är fullt, cirka 20 resenärer i vagnen jag åker med står eller sitter i trappen till andra våningen. De kommer att få stå i en timma till Västerås där de flesta tågpendlare kliver av”. Vad beror då allt detta på? En som har god insyn i SJ är dess tidigare styrelseordförande Ulf Adelsohn. Våren 2011 blev han entledigad från sitt uppdrag efter tio år. Han har sin uppfattning klar: det handlar om 25 år av misskötsel. Själv fick han sparken för att han sa som det var, säger han. – Man har avreglerat och delat upp det som en gång var SJ i sju bolag och en myndighet. Delar man upp are snöröjningsfordon och tågoperatörerna har gjort förebyggande insatser bland annat för hur isen ska tas bort och genom att se till att de har reservdelar hemma. Dessutom har alla tågoperatörerna tillsammans med Trafikverket bestämt vilka tåg som ska ställas in om det blir riktigt mycket snö. Kan man planera det på förhand, går det att förbereda relevant information och se till att de tåg som går ska kunna ta sig fram. Tar du pendlarnas missnöje på allvar? – Absolut. Inför den här vintern har jag träffat alla som har med järnvägen att göra. Det är tredje gången jag gör det, man stämmer av med varandra och ser vem som ska göra vad. Jag tycker att det är självklart att det kommer vinter varje år, men det var verkligen inte det för tre år sedan. 8-13 KOLLEGA 25 BILD: JESSICA BENTSEN